(bragt første gang i Ugeskrift for Læger)
”Tro mig det bedste
ved et menneske, er det du ikke ved” (Barbara
Kingsolver, Lakunen)
Vi læger gør nok en dyd
ud af at være objektive i vores kliniske beslutninger og det er en egenskab,
mener vi, som adskiller os fra almindelige mennesker. Vi er sikre på at vi kan
løsrive os fra følelser og fornemmelser, træde et skridt tilbage og tage et
røntgen skarpt neutralt billede af situationen. Den kliniske beslutningsproces
er en intellektuel proces, der bygger på to grundpiller: et langt studie med
teori og et langt liv med kliniske erfaringer der sætter os i stand til at
anvende vores ernorme viden i vurderingen af enhver patient uanset køn, alder,
uddannelse og socialklasse. Der er læger som har argumenteret for at den bedste
moralske og etiske kliniske beslutning ikke er baseret på særlige moralske
værdier, formelle love eller kliniske retningslinjer, men skal findes i den unikke
professionelle kvalitet i læge-patient mødet,
uden påvirkning af
udefra kommende værdier og normer. Nogle læger har ligefrem argumenteret for at
social
retfærdighed ikke er en lægelig værdi eller dyd, for som Thomas Huddle, medicinsk professor,
argumenterer”
Demands for any given form of social justice among physicians are unlikely to bear
fruit as medical education is powerless to produce this virtue”. Man
kan nok diskutere om ikke medicinstudiet kan bibringe læger en smule mere social
bevidsthed end de møder op med hjemmefra, men holdningen beskriver tydeligt hvordan
læger har en professionel selvopfattelse, der bl.a. bunder i en tro på at vi er
emotionelt og social uafhængige og derfor bedst til at varetage patientens
objektive interesser.
Faglig stolthed er der intet i vejen med, men det ville
måske klæde os med lidt mere ydmyghed. Måske ville vi være endnu mere stolte
hvis vi var bedre til at forstå vores eksistens berettigelse: patientologi.
Vi er som læger forelskede i teknologi, mens patienterne fortvivlet prøver at
sige: ”sæt dig ned, doktor, og lyt til mig”. Da Association of American Medical
Colleges ændrede optagelseskravene til lægeuddannelsen, så den kom til at
indeholde flere tests I sociale kompetencer og empati, fik ansøgerne pludselig
travlt med at tilegne sig det de vidste de manglede: social forståelse og
indlevelsesevne. Målet var at ”finde ansøgere, der ville kunne udvikle sig til den
type læger som almindelige mennesker har brug for”, som en dekan udtrykte
det.
Det kan godt være vi har gået 7-10 år på universitetet, men
vi er stadig mennesker af kød, blod og sind. Vi lader os bedrage, forføre og
forvirre af os selv, patienterne, videnskab og medier. Tryllekunstnere bruger inattention
blindness til at snyde sit publikum. Det sker når vi ikke ser en tydelig
handling fordi vi er optaget af en anden observation eller handling. Læger (og
patienter) er ofre for det samme, selvom hverken vi eller patienterne er
tryllekunstnere: vi lader os forvirre af hinandens handlinger, tegn og signaler,
så lægerne glemmer at opfange de vigtige signaler og patienterne glemmer at
fortælle det de egentlig søgte læge for. Lægens spørgsmål hjælper ikke
patienten, fordi lægens dagsorden gør patienten blind for sin egen dagsorden.
At læger bare er almindelige dødelige der kæmper for at
forstå og overleve i verden kom frem i et lille letter i JAMA om decision
fatigue. På trods af letter’ets lidenhed fandt det alligevel
vej til én af verdens allerfineste aviser New
York Times. Undersøgelsen gav nemlig offentligheden et lille og sjældent
indblik i den menneskelige faktor i lægers ellers kolde objektive rolige
akademiske ydre. Ligesom dommere kan blive trætte i beslutnings-genet op ad
dagen (de tager mere sikre beslutninger, dvs. flere fængslinger og færre
løsladelser, op ad dagen), så indtræder der en tiltagende løshed i lægers recept-gen
op ad dagen. Forskerne bag undersøgelsen undersøgte lægers udskrivelse af
antibiotika recepter blandt 22.000 patienter med tegn på luftvejsinfektion:
sammenlignet med lægers adfærd i den første konsultations time om morgenen, så
steg recept villigheden med 14 % i 3. time og 26 % i 4. konsultationstime.
Modstanden mod at tage potentielt upassende eller hensigtsmæssige beslutninger
falder som dagen skrider frem og beslutnings-energien forlader os som forfatterne
så pænt formulerer det og konkluderer lakonisk: “The radical notion here is that doctors are people too”. Frokost
pausen reducerede recept villigheden minimalt og tendensen fortsatte om
eftermiddagen. Forfatterne foreslår ganske simple remedier: beslutningsstøtte, obligatoriske
pauser og snacks.
Det er ikke kun recept blokken, der hyppigere bliver vores
mentale smutvej som dagen skrider frem. Der er også mere almen menneskelige
egenskaber der påvirkes i uheldig retning i takt med at beslutningerne hober
sig op hen mod fyraften. Vi skal nok fremover tage mere højde for The morning morality effect i
vores kliniske beslutningsprocesser. Mens vi har en tårnhøj stålsat moral og en
skarp etisk sans, når vi møder om morgenen, så er vi mere tilbøjelige til at
tage umoralske og uetiske beslutninger senere på dagen. Morgen moralen er stærk
men dobbelt moralen sætter stærkt ind om eftermiddagen. Måske skal vi sætte de
tunge patienter med svære problemstillinger på morgen programmet?
Nogle egenskaber er almen menneskelige, men andre er styret mere
af den profession man har og hvordan man opfatter den. Flere studier tyder på
at jo
mere professionel og tæt knyttet til sin profession man opfatter sig selv,
jo mere uetiske
og amoralske beslutninger er man indstillet på at træffe.
Lægers kliniske metaltræthed er selvfølgelig multifaktoriel.
Men de fleste studier tyder på at de aftagende kliniske ambitioner kan hænge
sammen med lav
empati, køn, etnicitet og kliniske konflikter med patienter og kolleger. Professor
Peter Vedsted har tidligere vist at udbrændthed bl.a. hænger sammen med manglende tilknytning til faglige
netværk, manglende brug af supervision eller praksis konsulent funktionen.
Kynisme og udbrændthed er særligt udtalt i de første år efter kandidateksamen
hvor især gentagen udsættelse for uetiske eller amoralske beslutninger, taget
af de seniore kolleger og rollemodeller, bidrager til en kynisk tilgang til
patienters liv og behov, som først forsvinder langt senere (og kun hvis
vilkårene for den enkelte læge ændrer sig). Det man kalder det skjulte
curriculum – de skjulte regler og mesterlæren – spiller en central skurkerolle
i udviklingen af kynisme hos unge læger: jo mere omfattende det skjulte
curriculum er på en afdeling eller i et speciale jo mere kynisme udviser de
unge læger. Det er en tendens som også er fundet i nylige danske undersøgelser,
som endnu ikke er publicerede.
Patienter vil tages respektfuldt alvorligt med deres lidelser
og kropsoplevelser: "There's nothing
more horrific than a doctor looking you in the eye and saying there's nothing
wrong with you when you're in debilitating pain", siger de og kræver
en uafhængig objektiv metode til at vise og måle smerten som patienten oplever
den.
Vi må lære at anerkende vore begrænsninger i den kliniske
beslutningsproces og tage højde for dem i lægeuddannelsen, måske et
patientologi fag, og ved post graudate kurser rettet mod at forhindre den
faglige forvitring og forbistring der snyder os når vi er overbelastede, trætte
og fyldt med utilstrækkelige kliniske beslutninger.
Vi ved
som læger aldrig hvad patientens historien er. Vi er elendige til at gætte,
så hvorfor ikke lade være med det? Spørg i stedet patienten, få en god
historie, som gør dig til en bedre læge – og som bonus får du patientens dybeste respekt.
Find den
bedste historie i den lille historie. Det bedste ved et menneske, ér faktisk
det du endnu ikke ved.