Det er synd for Medina
Mikael Jalvig skriver i sin blog
på Jyllands Posten d. 4. juni en kommentar til, at flere universiteter nu
vil indføre samtaler, sammen med karakterer, til vurdering af om studerende er
egnede: ” Hvis det er følelser,
der styrer, kan man vel lige så godt gøre Medina til rektor for Syddansk
Universitet. Og hvis det er antal kandidater, vi vil have, jamen, så lad os da
gøre som i Nordkorea”.
Der må være
gået noget galt i Jalvigs gymnasieuddannelse, hvis det i hans verden giver
mening at følelser og videnskab skal holdes adskilt og at Medina skal være
rektor på Syddansk Universitet i Nordkorea. Tankerækken, der førte Jalvig til
den sammenligning, må hans historie – og samfundsfagslærere i gymnasiet stå til
regnskab for.
Tilbage står at Jalvigs grundholdning er en døende dinosaur
værdig. Medina forbindes normalt ikke med kompetence forskning, Nordkoreas universiteter
har ikke den store internationale karma og Jalvig har ikke, mig bekendt, en
fortid i uddannelse og innovation på universiteter i Danmark eller Nordkorea.
Syddansk Universitet har i årevis, som det eneste
universitet, haft optagelses samtaler, hvor en del af de studerende kan få
adgang til lægestudiet hvis de har en række kompetencer som f.eks. empati, kombinationsevne,
samarbejdsevne, social intelligens, overblik og indlevelsesevne. Det er først
nu gået op for landets politikere og de øvrige universiteter, at det er samfundsmæssigt
fornuftigt at placere studerende på de rigtige studier baseret på en målrettet
samtale, i stedet for et tal for hvor gode de er til at lære udenad.
Der er oceaner af solid forskning der påviser hvordan
”følelser” påvirker vores tilsyneladende professionelle dømmekraft som læger og
lægestuderende. . I et simuleret studie af ”likeable-competent” patienters
interaktion med 94 læger ifht. ”unlikeable-competent”, ”likeable-incompetent”
og ”unlikeable-incompetent” patienter, fik ”likeable-competent” patienter
tilbudt hyppigere kontrol besøg og blev oftere opfordret til at ringe ved
tvivlsspørgsmål og de fik hyppigere en mere specialiseret og tilpasset
behandling end de”mindre sympatiske” patient grupper [1].
I et kvalitativt studie af læge-patient interaktion fandt man at læger var mere
patient centrede i deres kommunikation hvis de vurderede at patienten var god
til at kommunikere, fremstod som en tilfreds patient og hvis lægen umiddelbart
vurderede at deres compliance ville være høj. Der var en klar skævhed i retning
af at læger generelt vurderede at etniske minoritets patienter var dårligere
til at kommunikere, mere utilfredse og mindre compliante end andre patienter[2].
Læger tror ikke at de kategoriserer patienter efter social
position (vi har jo skrevet under på at vi ikke vil gøre det i lægeløftet,
høres ofte som argument), men det sker alligevel som en del af en sofistikeret
teknik til at signalere professionalisme, fælles sprog og til at retfærdiggøre
ens lægelige kliniske beslutning (som man måske ikke er helt sikker på når det
kommer til stykket).
I et studie lod man 84 læger vurdere en lidt uklar, men
almindelig, sygehistorie, hvor akut myokardieinfarkt (AMI, blodprop i hjertet)
skulle være en af de diagnostiske overvejelser. Halvdelen af lægerne mistænkte
AMI fra starten, mens den anden halvdel fra starten så en pylret patient med
muskelinfiltrationer (myoser) og ”hørte” alle patienters symptomer og
sygehistorie gennem dét filter [3].
Den sidste gruppe læger kom dermed til at misfortolke relevante symptomer og
snød eller forvirrede deres egen diagnostiske proces, så den mest vigtige
diagnose ikke kom i spil. Det pudsige var at 90 % i begge grupper var ”meget
sikre” på deres diagnose forslag om det så var AMI eller muskelinfiltrationer.
Denne mekanisme kaldes Coherence
based decision making eller
kontekst baseret beslutningstagning. Som læger tager vi en indledende (ikke
faglig-) beslutning baseret på konteksten (situation og sammenhæng) som præger
og styrer vores efterfølgende lægelige og faglige beslutningsproces. Vi tror
måske det er den sidste proces der er den objektive videns baserede beslutning,
men for halvdelen af os er det helt uvedkommende signaler der tager
beslutningen for os. Læger ”vrider” og omfortolker ny information i en
sygehistorie eller diagnostisk proces afhængigt af hvor stærkt deres tro er på
deres initielle vurdering (pylret eller reel), så de er tale om mekanismer der
udspiller sig i hele den diagnostiske proces [4].
En hollandsk dotorafhandling der kombinerede journaloplysninger,
interview og lægeobservation fandt man, at læger der havde begået diagnostiske
lægefejl var mere selektive i deres udvalg af information, mere selektive i den
kognitive bearbejdningen af den udvalgte kliniske information, mere upræcise og
overfladiske i deres udelukkelse af andre diagnoser og ignorerede hyppigere betydningen
af co-morbiditet. De hyppigste fejl skyldtes en kombination af, at lægen ikke
brugte fornøden tid på at lytte til patienten, forsømte at indsamle al relevant
information fra patienten og samtidig bestilte for mange, irrelevante,
undersøgelser, hvis resulater forvirrede diagnose processen [5].
Skjulte
moralske værdier påvirker lægers kliniske dømmekraft og burde bearbejdes gennem
lægeuddannelsen [6]. Der er solid dokumentation for, at mænd
er overrepræsenterede i forsinkede diagnoser, fordi deres interaktionsstil er
mindre tydelig når det kommer til sårbarhed og formulering af behov for hjælp [7]. Mandlige læger har imidlertid også en et
andet klinisk beslutningsmønster end kvindelige læger f.eks. i ordination af
smertestillende og antibiotika (styrke og varighed) [8].
Empati er godt
for sjælen, men at det også er god medicin er måske mindre indlysende. I et
studie af sammenhængen mellem diabetes kontrol og lægens empati for patienten
var der signifikant lavere HbA1c og LDL-kolesterol indhold i blodet, hvis
patienten havde en høj empati score og der var tilsyneladende en vis
dosis-respons effekt [8]. Og samme effekt er vist i en lang række
andre kliniske sammenhænge [9]. Empati er åbenbart en flygtig evne, for
studier tyder samstemmende på at lægestuderende mister empati i studiet
samtidig med at de begynder at møde patienter 3 år inde i studieforløbet[10]. Mandlige studerende mister mere empati
end kvinder under lægestudiet og studerende, der tænker en fremtid i mere
teknologisk baserede specialer mister mere empati end dem der tænker sig i mere
menneske/person orienterede specialer. Mens dem, der har mest empati fra
starten af studiet, mister mindst empati i løbet af studiet, har studerende med
mindst empati en høj risiko for at miste den lille smule empati de måtte møde
med første dag i lægeskolen [11]. Den eskalerende kynisme og ”ideal
atrofien” er beskrevet som en del af den socialisering af medicin studerende,
der sker som led i at forberede dem på deres professionelle lægeliv [12]. Processen fortsætter som den “etiske korrosion”,
der indtræder under de lægestuderendes kliniske træning [13]. Blandt medicin studerende har 80 % gjort
noget de fandt direkte uetisk eller at de havde bevidst fejl informeret og 98 %
havde overværet en ældre kollega tale nedsættende om patienter [14]. Nogle studerende udvikler en kollektiv
”social amnesi”, hvor empati gradvist forsvinder ”som en truet dyreart”[15, 16].
Mary-Jo Good har i kvalitative studier af lægestuderende påvist hvordan
det ”medicinske blik” gradvist bliver den eneste dominerende forståelsesramme
på lægestudiet og de studerende læres at værdsætte og prioritere tidsforbrug,
styring og effektivitet. Lægestuderende lærer af deres ældre kolleger at være
mest interesserede i, og at gøre mest for, de patienter der gerne vil være en
del af den ”lægelige fortælling” vi har og de undersøgelser og behandlinger vi
gerne vil nå frem til [17].
Studerende med høj empati ved starten af studiet mister
mindst empati under deres uddannelse – modsat studerende med lav empati, som
mister det lidt de har og ender med at være ude af stand til at forstå en
moderne patient.
Det er synd for Medina at hun skal tages som gidsel for en
døende dinosaurus ide, men det er mere synd for de mange unge mennesker, der
kunne have været fantastiske læger, men som blev valgt fra på universitetet,
fordi de var bedre til empati og indlevelse end udenadslære. Empati er lige så
godt som piller til at behandle sukkersyge
- det er ikke lykkedes at vise den samme effekt af høje karakterer.
Derfor er følelser, empati og en humanistisk tilgang til patienter mindst lige
så vigtige for at blive en god læge der har glade patienter.
1. Gerbert, B., Perceived likeability and competence of
simulated patients: influence on physicians' management plans. Social
science & medicine, 1984. 18(12):
p. 1053-1059.
2. Street Jr, R.L., H. Gordon, and P. Haidet, Physicians’ communication and perceptions of
patients: is it how they look, how they talk, or is it just the doctor?
Social science & medicine, 2007. 65(3):
p. 586-598.
3. Kostopoulou, O., C. Mousoulis, and B.
Delaney, Information search and
information distortion in the diagnosis of an ambiguous presentation. Judgment
and Decision Making, 2009. 4(5): p.
408-418.
4. Kostopoulou, O., et al., Information distortion in physicians’
diagnostic judgments. Medical Decision Making, 2012. 32(6): p. 831-839.
5. Zwaan, L., Diagnostic reasoning and diagnostic error in medicine. 2012, Vrije:
Amsterdam, Holland.
6. Sabin, J.A., M. Marini, and B.A. Nosek, Implicit and explicit anti-fat bias among a
large sample of medical doctors by BMI, race/ethnicity and gender. PloS
one, 2012. 7(11): p. e48448.
7. Wentzer, H., Menneskelige faktorer i forsinket diagnostik: Et litteraturstudie.
2013: KORA Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning.
8. Hojat, M., et al., Physicians' empathy and clinical outcomes for diabetic patients.
Academic Medicine, 2011. 86(3): p.
359-364.
9. Haslam, N., Humanising medical practice: the role of empathy. Medical journal
of Australia, 2007. 187(7): p. 381.
10. Neumann, M., et al., Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with
medical students and residents. Academic Medicine, 2011. 86(8): p. 996-1009.
11. Hojat, M., et al., The devil is in the third year: a longitudinal study of erosion of
empathy in medical school. Academic Medicine, 2009. 84(9): p. 1182-1191.
12. Hafferty, F.W. and R. Franks, The hidden curriculum, ethics teaching, and
the structure of medical education. Academic Medicine, 1994. 69(11): p. 861-71.
13. Hafferty, F.W., Into the valley: Death and the socialization of medical students.
1991: Yale University Press New Haven.
14. Feudtner, C., D.A. Christakis, and N.A.
Christakis, Do clinical clerks suffer
ethical erosion? Students' perceptions of their ethical environment and
personal development. Academic medicine, 1994. 69(8): p. 670-9.
15. Novack, D.H., Therapeutic aspects of the clinical encounter, in The Medical Interview. 1995, Springer.
p. 32-49.
16. Novack, D.H., Therapeutic aspects of the clinical encounter. Journal of General
Internal Medicine, 1987. 2(5): p.
346-355.
17. Good, M.-J.D., et al., The culture of medicine and racial, ethnic, and class disparities in
healthcare. The Blackwell companion to social inequalities, 2005. 13: p. 396.