Ungarn vedtog i 2011 en lov der gjorde det ulovligt at være
hjemløs og de formastelige gadebeboere må fremover vælge mellem en bøde på 3000
kr eller 1 måneds fængsel (Lovløse hjemløse ).
Loven blev ikke vedtaget på baggrund af rationelle eller professionelle
kriterier, men alene fordi man var blevet trætte af de hjemløse.
Det er den samme aparte fornemmelse af skjult kamera og
absurd teater, der meldte sig med nyheden om de modvillige regioners påtvungne
forsøg med gebyrer for udeblivelse fra sygehusaftaler (Gebyrer
skal testes i Middelfart og Dyrt at glemme operation).
Patienterne pjækker bare og regionerne sover, mener sundhedsministeren, så nu
er det tid til lidt moderat regionalt fysisk pres (Pjækkebøder
trods modstand). Danske patienter ved Lars Engberg er ikke overraskende
imod forslaget som kun vil gøre jurister federe og sygehuse fattigere (Patienter:
Gebyr er spild af penge) .
Beslutningen om at starte forsøget bakkes halvhjertet
politisk og op af en række forklaringer om at vi ikke ved nok om hvordan
gebyrer virker og hvor høje de skal være for at virke etc. , så derfor skal det
testes. Det er imidlertid ikke rigtigt. Brugerbetaling og gebyrer er
livsfarlige for udsatte patienter – det ved vi faktisk en hel del om. Og det
billigste er vel at bruge god viden vi i forvejen har i disse krise tider?
Hvis vi starter i Afrika så var indførelsen af
brugerbetaling i sundhedsvæsenet, user fees, i Afrika en udokumenteret og
uovervejet international beslutning der blev udtænkt af internationale økonomer,
effektueret og støttet af verdensbanken og sanktioneret af politikere i de
enkelte afrikanske lande. Indførelsen af gebyret på konsultation i
sundhedsvæsenet viste sig at være en kæmpe katastrofe og har kostet næsten
250.000 dødsfald om året blandt børn under 5 år siden brugerbetaling blev
indført i afrikanske lande (User
fees). Desværre har gebyret medført varige uhensigtsmæssige ændringer i
sundhedsadfærd blandt forældre til syge børn fordi de ansatte i sundhedsvæsenet
nu selv indført brugerbetaling ved at fortsætte gebyr opkrævningen selv efter
at brugerbetaling for konsultation af børn blev afskaffet da de fatale følger
blev klare for WHO og de store internationale hjælpeorganisationer.
For det første er problemet måske mindre end i andre lande:
udeblivelsesprocenten i Danmark (12-13 % i medicinske ambulatorier) lavere end
i mange andre lande (16-20 % i England) (Non-attenders
UK). For det andet er udeblivelses procenten kunstigt høj fordi hver fjerde
patient har flere udeblivelser i samme forløb (hver 10. patient udeblev fra
mere end 3 aftaler) og dermed tæller patienter med lav fremmøde compliance meget
tungt i kronikerforløb (Udeblivelser
kirurgisk amb).
Udeblivelser kan forudses og undgås. En lang række
risikofaktorer for udeblivelser er identificeret og reproduceret i talrige
studier: Der er i mange studier højere udeblivelse for aftaler arrangeret under
indlæggelse og konklusionen er i alle studier at information givet til
patienter under indlæggelse er utilstrækkelig og ikke motiverer patienter til
at møde op til ambulant kontrol (Udeblivelser UK).
Aftaler der er lavet mere end 2 måneder før eller 1 uge inden er forbundet med
særlig høj udeblivelse (Udeblivelser
plastik kirurger). Et andet gennemgående fund er at patienter der henvises
fra praktiserende læger med en høj henvisnings procent oftere udebliver,
tydende på at henvisningen ikke nødvendigvis afspejler et patient behov (Non-attendance
cohort). Derudover er forudsigelige risiko faktorer som ung alder og
mandligt køn faktorer der kan adresseres med specifikke tiltag.
Udeblivelse eller ikke inviteret?
Interventioner der tager udgangspunkt i speciale specifikke
årsager til udeblivelser virker, f.eks. etablerede en håndkirurgisk klinik et
ambulatoriespor der var åbent og hvor patienter der udeblev selv kunne booke en
tid, hvorved udeblivelser blev reduceret fra 16 % til 11% (Self-referral
clinic). Børneafdelingen i Viborg
ændrede deres retningslinjer og indførte påmindelse med sms virker SMS virker,
mens børneafdelingen i Kolding, baseret på egne erfaringer, sendte påmindelsesbreve
ude med signifikant effekt Påmindelse
virker. I et Cochrane review dokumenteres det at SMS, e-mail, frankerede
svarkuverter med bekræftelse og selv-booking ambulatorier alle reducerer
udeblivelser signifikant (E-mail
mod udeblivelser). Patienter der udebliver har hyppigere fået en aftale med
kortere varsel end andre patienter, ligesom de hyppigere er udsat for at
hospitalet har ændret deres aftale med kort varsel og at kommunikationen med sygehuslægen var
mindre god( Non-attendance
or non-invitation)
En ud af 3 udeblivelser skyldes således mangelfuld eller
forkert hospitals administration af patient aftaler (breve ikke sendt, forkerte
tider, forkert booking, brev når frem efter aftale, forkert mødested). En ud af
5 udeblivelser skyldes mangelfuld kommunikation fra sygehusets side (Udeblivelser
i hudklinik og Why
100 patients failed to come). Der er signifikant lavere udeblivelse ved
tider om formiddagen end senere på dagen og nogle læger har signifikant flere
udeblivelser end andre(Udeblivelser
i ørenæse og hals klinik og Udeblivelser
i hudklinik).
Etniske patienter er overrepræsenteret blandt udeblivere i
alle undersøgelser (Børneafdeling
og børneafdeling
London (UK) og Why
outpatients fail to attend). I Indvandrermedicinsk klinik på Odense
Universitetshospital fortæller patienterne at de ikke kommer til samtaler hvor
de ved at der ikke er bestilt tolk eller hvor de har erfaring for at der ikke
er afsat god tid eller hvor de har erfaring for at de ikke forstår hvad der
foregår. Ofte fortæller de at de ikke ved hvor de skal gå hen på sygehuset og
farer vild eller bruger lang tid på at finde rette afdeling hvorefter de
afvises. I Indvandrermedicinsk klinik har vi en halvt så høj udeblivelses % som
andre ambulatorier, opnået gennem konsekvent brug af tolke og sms reminder (Send SMS -
gebyr duer ikke). Som konsekvens af tolkegebyret oplever vi nu at
patienterne udebliver fra aftaler fordi de stadig modtager regninger og fordi
de ikke ved at loven er afskaffet (Finanslov
med integration).
Astrid Kragh sagde i en tale til Lighedsparlamentet
i sidste uge om ulighed i sundhed: ” Det her er et område, som regeringen
vægter meget højt. Uligheden i sundhed er vokset siden jeg gik i
børnehaveklasse, og vi kan se, at en yderligere polarisering er i gang. Der er
en stor gruppe, som halter bagud…”. Der er minimum 5 veldokumenterede
interventioner der alle nedbringer udeblivelser og som sikrer lighed. De fleste
udeblivelser skyldes administrative og kommunikative mangler i sundhedsvæsenet
og manglende viden om hvorfor og hvilke patienter der udebliver indenfor hvert
speciale. Jeg foreslår man bruger den viden og de værktøjer vi allerede har,
til at nedbringe antallet af udeblivelser, i stedet for at kaste udsatte
patienter ud i endnu et forsøg der med garanti vil gøre dem endnu mere udsatte
og øge uligheden i sundhed. Sundhedsvæsenet bør gribe i egen barm før man
begynder at udstede dummebøder til patienter der udebliver fordi sygehusene
ikke selv kan finde ud af at bedre kommunikationen med patienterne. Ellers
ender det vel med at patienterne begynder at idømme sygehuset bøder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar