Pasning og pleje af syge eller døende patient samtaler
’Lad være med bare at
stå der og glo – så bestil dog noget!’ er en grundholdning vi nok alle har
med, hjemme fra mor og far, når vi starter på medicin studiet. Vi er vant til
at rubbe neglene, få ting fra hånden og tage beslutninger – vi må for alt i
verden ikke være rådvilde og uvirksomme – og kun uintelligente mennesker keder
sig - så hellere ”bare gøre noget”. I
løbet af studiet får vi lært at søge resultater gennem effektive handlinger:
hurtigt overblik over patientens helbredsklager, anvendelse af vores viden og
udførelse af patient undersøgelser. Hvis vi er langsomme til stuegang er
afdelingssygeplejersken der som en mis med gode råd til et par hurtige patient
beslutninger så man ikke forsinker dokumentationen og patientplejen (!). Til
middagskonferencen skal man ikke fumle ret meget med papirer og patient oplæg før
de buskede øjenbryn for enden af bordet brummer sig og tager over med et par
kvikke bemærkninger: ”det der lyder som typisk tyfus – det kan enhver da
høre…næste patient?”.
Inden man ser sig om har man lært lektien: der skal ske
noget og vi skal ikke dvæle ved problemer, men se at få dem givet et navn og et
nummer gennem hurtigt overblik, snap handling og videre til næste patient.
Langsomt skiftes drømmen om den svævende lyttende empatiske doktor ud med en
effektiv flyvende Ajax tornado doktor, der hurtigt rydder ambulatorier,
klinikker og sygehuse – ingen skal se en læge stå med hænderne i en kittel
lommerne med et fjernt u-foretagsomt blik. Så hellere gøre noget – der er ikke plads til de der pauser hvor ekkoet fra den
sidste patients indtryk når at indhente en med en nagende tanke: hvad var det egentlig
patienten mente da han sagde ”….men det er også lidt hårdt derhjemme for
tiden….men det skal jeg ikke trætte dig med”. Man hørte det jo egentlig godt,
men Ajax tornado doktoren gjorde ikke. Og så får den dårlige samvittighed over
at stå og dvæle over en patient overtaget og man finder noget andet at lave.
Som der stod på et banner på et stort sygehus (et citat fra
en patienttilfredsheds undersøgelse): ”Det
gik så hurtigt at jeg slet ikke nåede at forstå hvad der skete”. Vi dyrker
og perfektionerer bardommens skræk for lediggang og slendrian, fordi den får os
til at arbejde så hurtigt at patienterne (næsten) ikke har betydning, som
personer, længere – målet er at vi ”får gjort noget” og de bliver ”raske” (i
hvert fald i abstrakt lægelig forstand).
Men man kunne jo vende den småborgerlige ide om at lediggang
er roden til alt ondt på hovedet og mene at foretagsomhed kan skabe flere
problemer end det løser – i hvertfald i sundhedsvæsenet. Et nyt motto kunne
være: ”Så lad dog være med bare at gøre
noget – stå dog stille”. Vi laver mange fejl i samtalerne med patienter men
nogle af fejlene er usynlige for os. Det er en grundlæggende fejl med alvorlige
konsekvenser at vi hele tiden tror vi skal gøre noget i en patient samtale og
vi ikke må se ud som om vi ”står stille”, lytter og fintænker. Pauser i
samtalen er hæslige: ”begynder patienten at græde har jeg tabt”, ”hvorfor siger
patienten dog ikke noget….det er mig der er lægen, så må jeg jo sige noget”? ”Tiden
går, jeg får en høj løn, nu må jeg bare sige et eller andet”, etc. Men pauser
betyder, at patienten (og lægen) tænker og at noget i samtalen har fået
patienten til at tænke. Man kunne lade patienten tænke og så spørge: ”Jeg kan
se der er noget der har fået dig til at tænke – er det svært at sætte ord på?”.
En læge patient samtale er ikke en hyggelig samtale med et
familiemedlem eller en ven. Det er en målrettet samtale med fokus på patientens
historie, styrker, svagheder, behov og mål. Samtalen bør være baseret på
teori og klinisk erfaring men må aldrig blive ortodoks og skal tilpasses hver
patient. En samtale uden en individualiseret strategi giver et forvirret uklart
fokus i samtalen, der kan ryste og afstøde patienten og afspore samtalen. Empatiske behandlere bruger f.eks. begreber
der er (relativt) utvetydige eller, hvor der kan opnås en tydelig fælles
meningsfuldhed med anvendte begreber – empatiske behandlere sikrer sig at der
er rum til fortolkninger hvis patienten ikke er helt sikker eller helt enig med
lægen. Og studier af behandler samtaler tyder på at det i mindre grad er
indholdet af en samtale der bestemmer hvor empatisk samtalen forløber: det
afgørende er grad af samstemmende
sprog stil dvs. hvor sprogligt
(begrebsligt) ensartet behandler og patient udtrykker sig og hvor høj grad de
opfatter begreber på samme måde.
På den anden side kan patienter godt lide samtaler hvor der
anvendes mere
abstrakte begreber som patienten tillades at forstå i sine egne
betydningssystemer – samtalen opleves som inkluderende og motiverende fordi lægen
åbner for at patientens egne fortolkninger har værdi.
Læger kan, gennem ordvalg og opmærksom lytning, påvirke om
patient samtalen maler sig op i et hjørne (samtale-selvmord) eller om samtalen
bliver til en venlig frugtbar vekselvirkning. Her er to samtaleforløb der ender
hvert sit sted:
1.
Patient: …du ved, når man mærker en knude....i
brystet….så føler man sig….altså sådan (stemmen bliver lav og tøvende og dør ud
mens patienten kigger ned og der er tårer i øjnene)
Læge A: Hvornår mærkede du første
gang knuden? Det er nok ikke noget…
Patient: (Lidt fjern i blikket,
ser ud ad vinduet) ….øh…det kan jeg ikke huske….det er vist længe
siden…hvorfor?
Læge A: narhhh…den knude betyder nok
ikke noget. Lad os se, nu du skal ikke bekymre dig så meget.
2.
Patient (samme):
Læge B: Det lyder lidt skræmmende pludselig
at mærke en knude
Patient: ..ja, på en måde…
Læge B: skræmmende på en måde?
Patient: ja, men…..jeg føler det er som om
mit liv pludselig er slut, lige med et og det gør mig bange…..min datter er
også gravid
Læge B: det forstår jeg godt. Du er bange…..men
måske også ked af det?
Patient: ja, præcis, det er lige sådan det
føles……måske når jeg ikke at se mit barnebarn, men det giver mig også kræfter
til at slås hvis det er kræft….men det er nok ikke
I
eksempel 1 dør samtalen fordi lægen bliver bange for patientens tårer og prøver
at aflede med et (i sammenhængen ligegyldigt) spørgsmål om hvornår patienten
opdagede knuden. I eksempel 2 får samtalen sit eget liv hvor lægen er
fødselshjælper samtidig med at han sender et par prøveballoner op (”…måske også
ked af det?”) som patienten selv kan få lov at skyde ned, holde svævene eller
selv brodere videre på.
Som Henrik Pontoppidans knokkelmand siger: ”Hvad er farligt?
Man kan overleve et sabelhug og dø af et myggestik”. Det er ikke op til os som
læger at afgøre hvad der i første omgang er farligt eller skræmmende for en
patient. Dét afgør patienten – ellers dør samtalen hurtigt ud. Vi skal stikke
fingrene i lommen, se dovne ud og lade patienten definere sin frygt og angst.
Derefter kan vi være fødselshjælpere der regulerer og justerer patientens
bekymring til et mere nøgternt niveau – men med patienten som den talende. Der
to slags trøst og lindring: den ene er den lumske småborgerlige trøst som vi
som læger føler os tvunget til at komme med: vi bliver bange for pauserne og
den truende gråd og vi må for alt i verden ikke virke handlingslammede og
uprofessionelle….så vi siger noget bare for at sige noget i stedet for at holde
mund: ”Nu skal du ikke bekymre dig, der er ikke noget at græde over - det er
sikkert bare en virus”. Lægen føler sig professionel fordi han/hun kan fortolke
patientens oplevelse og sætte lægeligt lindrende ord på, mens patienten føler
at deres oplevelse bliver diskvalificeret eller bagatelliseret: lægen er
u-empatisk. Den anden trøst er den professionelt empatiske hvor man i stedet
for at fortolke eller gætte patientens følelse alene er et instrument eller en
fødselshjælper der går lige bag patienten som prøver at finde de rigtige ord
eller at forklare en følelse: ”Jeg forstår din bekymring for at det kan være
kræft, sådan vil de fleste mennesker nok føle. Selvom der ikke meget der tyder
på det er kræft så er det vel normalt at være bange og der er mange tanker der
presser på. Hvad tænker du når jeg siger det?”
Ved
at analysere samtaler har man opdaget at patienter opsender mange
”prøveballoner” under en samtale – eller som det også beskrives – patienter
”føler temperaturen på vandet” flere gange i løbet af samtale. Det er
patienters måde at føle lægen på tænderne: taler vi samme sprog? Vil lægen
kunne forstå det jeg ikke har fortalt? Kan jeg overhovedet forklare lægen det
her rod? Den empatiske læge hører undertonerne og griber fat i de grundlæggende
følelser eller oplevelser der kun lige netop antydes. Den u-empatiske læge
hører konkret og u-abstrakt og tager udsagn for pålydende og lader samtalen
styre af indpakning i stedet for de beskeder der ligger i indpakningen. Den
u-empatiske læger udrenser eller bagatelliserer patientens udsagn om de mest
dybe følelser: der findes følelser af meningsløshed, hjælpeløshed og håbløshed
men som i samtalen udtrykkes som frustration
over manglende kræfter i hverdags situationer i stedet for den eksistentielle
og dybe meningsløshed der faktisk er patientens reelle alt overskyggende
problem:
Patient:
”…altså nogle dage så er smerten så kraftige at jeg kun har lyst til at ligge i
sengen og kigge op i loftet…..(pause)…….(med lav stemme:)………….hvad er meningen
med det hele…?”
Læge
A: ”så du er egentlig bare frustreret over smerten – skal du så ikke have mere
smertestillende?”
Læge
A overhører fuldstændig den prøveballon patienten sender op og lukker i stedet
for samtale ved at foreslå mere medicin. Et alternativt svar kunne have været:
Læge
B: ”Det virker som om du er helt overvældet af din situation…..ja, det lyder
næsten som om du føler det er helt håbløst det hele….(lang pause, patienten
græder lidt)…….(lægen siger ikke noget)…….?”
Patient:
”….det var godt at få det sagt…….det var sådan en tung sten…..(pause)”
Læge
B: ”er stenen lettere?” etc etc
Patienter
opsender prøve, spærreballoner små hentydninger og bevidste selvmodsigelser
fordi de prøver at etablere et fælles sprog med lægen så lægen kan hjælpe med
at finde de rigtige ord ud af den rigtige tankebane. Desværre, og det her er
vigtigt, så ignorerer,
læger ofte netop prøveballonerne og skifter derfor hurtigt emne fordi de
(fejl-) opfatter det som en afledning, et irrelevant sidespor eller en direkte forhindring
for
at
den foretagsomme læge kan komme hen til den som han/hun har besluttet sig for,
for længe siden, er kernen i patientens historie (mere smertestillende i
ovenstående tilfælde).
Læger
laver, ubevidst, diagnostisk selvforvirring fordi de tror de hele tiden skal
gøre noget og misser alle de diagnostiske spor som patienter drysser rundt om
sig – fordi vi har vore egne spor og vi har alt for tralvt med at have travlt.
Det skal lægerne ikke, de skal bare stå der og glo med hænderne i lommerne og
lave ingenting mens patienten gør arbejdet. I satire programmet Leika på DR P1
var der en sketch hvor to velhavende højt uddannede første gangs mødre sidder
på café med de sovende nyfødte. Den ene mor siger til den anden: ”Det sværeste
ved at blive mor er at man også får et barn. Det skriger og råber hele tiden og
vil have én til at gøre både dit og dat. Jeg har da travlt nok med at være
mor!”. Læger skal holde op med at være travle foretagsomme spejder tornado doktorer.
De skal bare lytte, høre og følge patienten – så får patienten nemlig travlt
med at fortælle hvad det egentlig er
der foregår derinde i kroppen. Så: lad dog
være med bare at gøre noget – stå bare helt stille og lyt”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar