Satireprogrammet Leika på DR P1 bragte for et års tid siden
et satirisk indslag med to velhavende første gangs mødre fra Nordsjælland, der
konverserer på en cafe med deres førstefødte i barnevogne udenfor cafeen. Den
ene kvinde siger til den anden: ”…..altså, det sværeste ved at blive mor…….det
er at man også får et barn. Det afbryder mig hele tiden og vil have dit og dat.
Jeg har skam travlt nok med at være mor og har ikke tid til at blive forstyrret
hele tiden”.
Der er nok ikke mange af os der kan sige os fri for at have
tænkt lignende tanker……en enkelt gang eller to ………på sygehuset. Der er jo dage
hvor vi ikke kan se patienten for bar sundhedsvæsen. Nu havde vi det lige så
godt og var ved at få styr på instrukser, FMK og kræftpakken og så kommer der
en patient, der kræver information, empati og scanninger. Så knækker filmen: vi
var faktisk lige i gang med at være sygehus og så kommer der et uventet barn….en
krævende patient……det var vi faktisk ikke lige forberedt på. Kerneydelsen
skrider når vi får nye opgaver – de grundlæggende ting bliver sat på stand-by
mens vi lige leger innovativt effektivt sygehus.
Omkring århundredeskiftet var den gennemsnitlige
indlæggelsestid på sygehus 52 døgn. Nu er den nede på ca. 3-4 døgn. Det er jo
fint for de patienter, der under indlæggelsen når at opdage hvad de fejler og
hvilken operation de har været udsat for, men de sårbare og skrøbelige
patienter taber hver gang. For 25 år siden var indlæggelsestiden knap 10 dage
og vi kunne nå at lære de komplicerede patienter at kende og tilpasse
information og behandling til den enkelte. De blev udskrevet når de var klar
til det. I dag kommer de hjem fordi det står i en retningslinje at de skal hjem
– eller fordi deres pakkeforløb er slut. Vi mister evnen til at forstå
patienter – og patienter mister evnen til at lære at forstå sygehuset. De er
forvandlet til bøvlede problempatienter.
Med den tiltagende specialisering, også indenfor
specialerne, støder vi vi hyppigere og hyppigere ind i problempatienter.
Egentlig var de velfungerende og normale patienter for 15 år siden, men nu er
de samme patienter gået hen og blevet komplicerede tidsrøvere fordi vores
hyperspecialiserede fagområder ikke har indregnet, at de flste patienter har
problemstillinger, der kræver et lidt bredere klinisk blik på tværs af
specialer: ældre, multisyge, psykisk syge med somatisk sygdom, kræftoverlever
med senfølger, etniske minoriteter med sammensatte helbredsproblemer etc.. Vi
kommer til at føle, lige som den travle mor oplever sit nyfødte barn, at
patienten hele tiden afbryder med urimelige krav der forstyrrer mit egentlige
job som læge.
I forhallen ved hovedindgangen til Skejby Sygehus hang der,
for mange år siden, et citat fra daværende års patienttilfredshedsundersøgelse:
”Det gik så hurtigt at jeg slet ikke nåede at forstå hvad der skete”. Sygehusledelsen
var begejstrede for de mange undertoner der lå i citatet og i deres selvforståelse
var kvalitet og effektivitet lig med at patienterne ikke nåede at få tøjet af og
ikke nåede at stille så meget som et enkelt spørgsmål til behandlingen, før de
var hjemme i sofaen igen friske som havørne med nye hofter, pacemakere og nyrer
– men uden en sund patientoplevelse.
Verdens første penis transplantation gik ikke så godt:
ægtefællen kunne ikke rigtig forliges med tanken og lod sig skille fra mand og
penis. Man havde åbenbart glemt at inddrage helhedsperspektivet på
indgrebet – patienter har følelser og samme har pårørende. Den anden penis
transplantation gik lidt bedre og førte til graviditet
knap 11 måneder efter operationen. Vi bliver trods alt klogere med tiden,
men vi har det med at glemme patienterne og de pårørende når vi finder på noget
nyt på syghuset – moderinstinkterne er ikke så veludviklede. Vi bør overveje at
opbygge strukturer der kan gennemtænke og vurdere patient perspektivet af nye
tiltag og nye smartere arbejdsgange…..nå ja, vi kan jo bare spørge patienterne,
men desværre er det ikke mange afdelinger eller specialer der har brugergrupper
tilknyttet.
Der er dog et aspekt som ikke har været udnyttet så meget,
måske fordi det er for smerteligt. Der er påfaldende mange læger der har
skrevet smerteligt præcise bøger om deres, ofte dødelige, sygdom. Det er først
når læger selv, eller deres nærmeste, bliver syge at det går op for os hvad det
er for en urskov vi til daglig arbejder i. Robert Klitzman analyserer i sin bog
When
Doctors become patients interviews med 70 ”sårede” lægers oplevelser af og
med deres kolleger gennem svære sygdomsforløb (HIV, kræft, hjertesygdom,
bipolær lidelse etc). Særlig interessant, og pinagtigt detaljeret, er kapitlet
med titlen ”Screw-ups: external obstacles faced in becoming patients”. Klitzman
konkluderer bla. at det” ofte kun er oplevelsen af at blive alvorligt syge der endeligt
tvinger læger til at ændre deres tankegang, og se sig selv og deres arbejde
mere bredt, og fra et andet udsigtspunkt til at indse, hvordan deres
forudgående faglige opfattelse er blot en af mange flere mulige perspektiver på
sygdom” – sygdom lærer læger at være åbne overfor andre fortolkninger og
bredere forståelse at patienters behov. En ung læge der som 28 årig fik testikel
kræft skrev: ” Hvis en læges tilfredshed med sit arbejde kommer fra
begreber om sygdom / diagnose / behandling / helbredelse, så vil han/hun
sandsynligvis blive skuffet og vil bevæge langs stien af snæversynet,
selvcentreret selvforherligelse. Når denne lineær proces bryder sammen, som i
kronisk recidiverende sygdom eller terminal sygdom, vil lægen ikke opnå
arbejdsglæde gennem sin egen definition af sin professions kerne. Patienten vil
forvente at lægen forstå sin situation, men eftersom lægen ikke kan, vil patienten
vil føle sig afvist og ikke forstået. Efterhånden som min kræft blev mere
kronisk, tabte nogle læger helt interessen og andre, der mødte mig, ignorerede
fuldstændig det faktum, at jeg var syg trods mit udseende. Det kan have været
en anden form for benægtelse - mine kolleger benægtede, at jeg var syg og
beskyttede sig dermed mod en påmindelse om deres egen sårbarhed over for
sygdom. Læger glemmer ofte, at de også er mennesker”.
I stedet for altid at spørge om der er en læge tilstede bør
vi måske oftere spørge om der er en patient tilstede? Patienter er i mere end
én forstand blevet væk i sundhedsvæsenet. De må ikke blive det der barn vi ikke
lige havde forberedt os på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar