I satireprogrammet ”Leika” på DR P1 var der en dialog mellem
to velbeslåede førstegangsgravide speltmødre på 39 år på en café. Den ene siger
til den anden med et dybt irriteret suk: ”Det
værste ved at blive mor…..det er altså at man også får et barn. Det vil hele
tiden at man skal gøre både dit og dat og dut….jeg har altså travlt nok med at
være mor”. Henry
David Thoreau, amerikansk forfatter der hele livet søgte efter den store
mening i de små ting, sagde: ”Det er ikke nok at være flittig og have travlt –
det er myrerne også – det vigtige er hvad vi har travlt med”. Hvad er det
så vi har travlt med? Vi har selvfølgelig travlt med at være sygehus: vi skal
følge den danske kvalitetsmodel og afdelingens instrukser, vi er på brand-,
hjertestop og blodtransfusionskursus, vi skal holde os til specialeplanen og
overenskomstmæssige arbejdsregler, samt laboratoriets åbningstider og vi skal
følge skiftende instrukser fra RADS. Og så er det at patienten let bliver til det
larmende krævende uønsket barn midt i et stresset og travlt moderskab med mange
opgaver og hyppigt skiftende roller.
Har patienterne ikke et overblik over deres situation og har
de ikke en klar plan, ja så taber ikke bare på sygehuset - de taber også kampen
om sociale ydelser, basale rettigheder og indflydelse. ”De første 5 minutter med sagsbehandleren er afgørende for
kræftpatienter: er patienten ikke god til at sætte ord på sine behov falder de
let igennem. Det handler om at have argumenterne på plads første gang”,
sagde Bjarne
Rose Hjortbak, forsker ved CFK, Region Midtjylland, til Politiken d. 7.11
2013. Som han konkluderer: ”Om patienten
får [social] støtte bygger i høj grad på det første møde(...)med den kommunale
sagsbehandler”. Sårbare er ikke kun sårbare ”på sygehuset” – de er sårbare
på mange måder: hjemme, på kommunen, i laboratoriet, i scanneren og i de
enkelte sygehusafdelinger.
Regionsrådet i Syddanmark så en mening i at udbrede
erfaringerne fra Indvandrermedicinsk klinik på Odense Universitetshospital til
andre sårbare patientgrupper. Derfor tager vi nu rundt på afdelinger i regionen
for at høre hvordan de enkelte specialer og afdelinger oplever sårbare
patienter i hverdagen på sygehuset. Det er en interessant og meningsfuld proces
at være en del af: sårbarheder kommer meget forskelligt til udtryk på de
enkelte afdelinger, men der er også mange fællesnævnere. Her er nogle af de
første indtryk vi har fået:
·
Nogle
ambulatorier har op til 50 % svært sårbare pt, men har samme tid afsat til den
enkelte patient som ambulatorier uden sårbare patienter
·
Det er
svært at ændre rutiner i f.eks. ambulatorier fordi det har en meget stor
indvirkning på aktiviteten - selve ambulatorie organisationen er uhensigtsmæssig
for sårbare patienter. Mange sygehusrutiner ”frasorterer” automatisk de sårbar.
Ansatte ved hvad der burde gøres, men har ikke tid, får ikke lov, får ikke
hjælp til det.
·
Sårbare pt
glemmes let, ”falder ud af” pakkeforløb. Den enkelte læge/sygeplejerske har
svært ved at føle ansvar for sammensatte ”pakker” / patientforløb der kører på
flere afdelinger. Ofte uklart hvem der har overordnet ansvar for sårbare pt.’s
sygehusforløb – alle ”holder fingrene væk”. Hastigheden ved pakkeforløb er for
høj for nogle patientgrupper.
·
Nogle
patienter er besværlige og meget anderledes, men der er ikke noget tilbud til
dem. Personalet mangler redskaber til at tackle sårbare og kommunikere
hensigtsmæssig. De patienter der falder uden for normalitetsbegrebet – som
kriminelle, narkomaner, svært psykisk syge, hjemløse falder alle i en kategori
af ”opgivethed” inden de træder ind i afdelingerne – svære at rumme pga
kompleksiteten i deres udfordringer i livet.
·
Lange
ventelister i visse ambulatorier rammer især de sårbare (glemmer, opgiver, kan
ikke huske hvorfor, usikre på hvad det drejer sig om (mange sygdomme)).
·
Sårbare
kommer ikke til blodprøver/scanning etc fordi de ikke kan finde rundt og der er
ikke tid til at hjælpe dem til us/bl.pr.
·
Nogle sårbare
stoler for meget på at der er styr på deres undersøgelser / behandling –
problem hvis de ikke har et socialt netværk eller støtteperson.
·
Der kan
også opstå sårbarhed som følge af ”overaktive, overinformerede” patienter,
eller pårørende der ”fylder meget” .
·
For megen
patientinddragelse kan føre til sårbarhed fordi patienten forventes at udføre
opgaver de i virkeligheden ikke magter.
·
Patienter
hvor det ikke er klart at de mangler et netværk bliver sårbare fordi den støtte,
der forventes i et patientforløb, ikke er tilstede.
·
Afdelingernes
egne eksempler på sårbare patientkategorier (nogle er mere speciale specifikke
end andre): psykisk syge med somatisk sygdom, stressede patienter, angste
patienter, demente, fængselsindsatte (vant til ikke at blive hørt), misbrugere,
overvægtige, store hjemlige sociale problemer, etniske minoritetspatienter, børn
på voksenafdelinger (kirurgiske afd, øre-næse-hals afd), ældre uden netværk,
teenagere uden netværk, patienter der insisterer på at være syge, kræft
patienter i krise.
I et moderne højt specialiseret sundhedsvæsen vil alle
afdelinger gerne have ”rene” patienter: dygtige patienter, der ved hvad de
fejler og som kun har én sygdom. Har de flere sygdomme vil vi helst af at de
andre sygdomme er færdigudredte og i stabil behandlingsperiode. Det er imidlertid
en sjælden patient type og i sårbarheds sammenhæng næsten usandsynligt. Det
betyder at de sårbare patienter bliver til legitime kastebolde mellem specialerne
der hele tiden vil have de andre til at gøre deres arbejde færdigt først.
Antallet af ”afsætningsmuligheder” for en patient er samtidig eksploderet, så
man kan altid finde et organ, eller en del af et organ, der endnu ikke er
scannet og bedømt af en subspecialist. Patienterne ender med at dø
diagnosedøden i ingenmandsland mellem lunge-, hjerte- og nyreafdelingen - meget
langt fra at føle sig i centrum.
På trods af ideen om at patienten skal i centrum – ind og
stå i spotlyset på scenen, så er de som sæbe: de smutter hele tiden ud af vores
hænder. De søde kompetente patienter der har en stærk familie og internettet i
inderlommen får lidt tid i rampelyset, men alle de andre har vi svært ved at få
til at stå stille på scenen. Der er andre kræfter på spil når patienten ikke
kan selv. Tidligere formand for socialrådgiverne beskrev situation, lidt fra oven,
i en blog i Jyllands Posten 3. november 2014: ”Det er som om systemet på sin
egen forunderlige måde hele tiden får mast sig ind i spotlyset og selv tager al opmærksomheden”.
Sårbare patienter uden en klar diagnose, og uden klart
tilhørsforhold til ét speciale, skaber med tiden mere og mere mærkværdige
symptombilleder. Reaktionen fra sundhedsvæsenet bliver efterhånden lige så
mærkværdig – ja, selv evidensen omkring ligebehandling og sårbare er
mærkværdig: der er ingen. Med sårbarhedsprojektet i Region Syddanmark håber vi
at kunne skabe et bedre grundlag for at imødegå utilsigtet forskelsbehandling og
skabe bedre muligheder for tilpasning af eksisterende sygehus tilbud. Så må vi
nedtone vores egen opmærksomhedstrang – den kan patienterne ikke bruge til
noget. Hverken de sure, sårbare eller mandagsmodellerne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar