Astrid Kragh vil bekæmpe uligheden i sundhed og det vil hun
blandt andet på baggrund af tal fra hjerteforeningen, som viser at kort
skolegang øger dødeligheden af hjerte-karsygdom (Dansk
Hjertestatistik 2010). ”Vi har indrettet sundhedsvæsnet efter
gennemsnitspatienter, men patienter er jo netop ikke gennemsnitlige”, siger sundhedsminister
Astrid Kragh til Ritzau d. 19.12.11 (Ulighed skal
bekæmpes) og det ligger jo i smuk forlængelse af en forgænger i stillingen,
Lars Løkke Rasmussen, der havde følgende skarpe, men lidt Matadoragtige-, holdning til gennemsnitstøj i
sundhedsvæsenets manufakturhandel: ”Jeg
kan godt lide ideen om, at det ikke kun er patienterne, der er afhængige af
sygehusene, men at sygehusene også er afhængige af patienterne. Hvorfor gå i
stangvarer, hvis man kan få skræddersyet” (Metroexpress:
Frihed er Løkke).
Men hvorfor er det så, at mens der hersker stram og strikt
lighed for loven i almindelighed, så er vi meget mere fleksible og
forhandlingsvillige når det gælder håndhævelsen af ”let og lige adgang til
sundhed” som det så ubekymret forsikres i Sundhedsloven?
Forklaringen er måske at sundhed er for
alvorligt til vi tør overlade det til dommere og embedsmænd: her kan vi alle
bidrage med en livsfarlig cocktail af bl.a. moral, liberal etik, dødsangst og
personlige erfaringer. Loven er vag på lighedsområdet: godt nok taler loven om
lige adgang men ikke til hvad. Loven er, behændigt, skrevet og formuleret som
en dans rundt om kerneproblemet: Den siger ikke at der er sikret lige adgang
til forebyggelse, behandling eller kontrol og den siger specielt ikke noget om
hvad adgang egentlig dækker over. Er det adgang til at gå til den praktiserende
læger? Adgang til at kunne læse pjecer med et lavt lix tal? Til overhovedet at
nå hen til lægens bord? Til at blive forstået af lægen? Til at få den bedste
undersøgelse? Eller dækker loven kun
adgang til brunkager og saftevand i venteværelset på sygehuset? Den dyre
tolkning af loven ville være at den giver lige adgang til effekten af at gå til
læge, få behandling på sygehuset eller at blive fulgt for sin sukkersyge. Dét
er det pebrede spørgsmål, som loven ikke hjælper med at afklare. Loven sikrer med andre ord ikke den enkeltes
retsgrundlag til let og lige adgang til sundhed. Loven lover med andre ord
intet. Sagens kerne er jo at der er lysår til forskel på at love lige adgang
til sundhedsvæsenet i forhold til at love lige effekt af
sundhedsvæsenet. Det første (lige adgang) beskriver netop den danske
sundhedsmodel: vi har et døgnåbent sundhedsvæsen, der leverer samme stangvarer
til alle gennem samme tilgang, sprog, samme værktøjer og samme information. Det
medfører en vis national ro at kunne referere til et frit, lige og altid åbent
sundhedsvæsen, men en bivirkning, som måske også er kerne problemet, er at netop
opfattelsen af at der faktisk eksisterer et velfungerende normalsystem for alle
patienter, medfører en tiltagende professionel og politisk dovenskab. Systemet tager
sig ganske af alle (i denne sammenhæng udtryk for ”de fleste”). Imidlertid er
virkeligheden at ”alle” og ”de fleste” kun tæller dem der faktisk når hen til
lægens bord, ind på sygehuset, bliver relevant undersøgt og behandlet med
forventet kvalitet. ”Alle” er også kun dem der kan forstå, dem der kan læse,
holder avis, hører radio, har computer og internet. Det er imidlertid underforstået
at det er dem der ikke bruger normalsystemet, der er dovne: systemet er der og I
kan jo bare bruge det, men I selv gå derhen, for sundhedsvæsenet kommer ikke
til Jer. At man er lykkedes med at fastholde denne opfattelse skyldes alene at
sundhedsloven ikke giver den enkelte ret til lige effekt af sundhedsvæsenet,
men alene lige og let adgang til den stangvare, som vi er så stolte af. Og
samtidig er vi måske slet ikke så stolte i praksis som vi giver udtryk for:
sundhedsforsikringer, hvormed man betaler sig til let og lige adgang
er blevet enormt populære. Tilbage står at stangvaren i virkeligheden ikke
passer til nogen som helst: de rige veluddannede køber sig til et bedre og
skræddersyet produkt andetsteds (Sundhedsforsikring
til højtlønnede) imens de fattige, de lavt uddannede og
flygtninge/indvandrere har en lovfældet adgang til en stangvare de hverken kan
finde eller bruge og som, hvis de endelig fandt den, er uden kvalitetsgaranti.
Hvis der derimod var tale om en sundhedslov, der gav garanti for samme effekt
af de offentlige sundhedstilbud, så ville sundhedsvæsenet være tvunget til at
skræddersy deres tilbud til særlige patientgrupper, så alle fik tilbudt den
samme behandlingskvalitet uanset hvor man bor, hvor længe man har gået i skole,
hvor rig man er eller hvor godt man læser og forstår dansk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar