Lægerne tabte kampen på ledelsesgangen til jurister og
økonomer, men, mindre spektakulært, så tabte vi også kampen om uligheden i sundhed
til det samme hold.
Det er lykkedes, på alle tænkelige planer, at shunte læger
ud af ligningen forebyggelse + behandling = sundhed. Hvis vi starter fra toppen,
så har sundhedsministeriet både i navn, politik og strategi skiftet fokus fra
sygehuse og sundhedsvæsen til forebyggelse, regioner og kommuner. De er ikke
længere et ministerium for sundhedsvæsenet, men et ministerium for hvordan man undgår
at få brug for sundhedsvæsenet. Regionerne blev skabt for at styre sygehusene –
amterne var blevet for små til opgaven og staten ville ikke røre det med en
ildtang, for det ville bringe folketingspolitikerne for tæt på hvor de rigtigt
svære beslutninger om prioriteringer tages. Så der var kun de kunstige regioner
til at varetage opgaven. Da de ikke har penge i regionerne og da opgaven i
virkeligheden kræver en faglighed som de slet ikke besad, kastede regionerne
sig i stedet over den eneste opgave de reelt kunne påvirke: at få patienterne
ud af sygehusene, ja helt væk fra det dyre sundheds væsenet og hjem i stuen.
Der kom til at mangle nogle tilbud med den strategi, så man bad kommunerne om
at tage sig af rehabilitering, vel vidende at de sundhedsfaglige kompetencer på
det område ikke fandtes i kommunerne og at der heller ikke var økonomi til det.
Sundhedsstyrelsen var med til at afskaffe de fattiges
speciale: intern medicin. Det var specialet for dem med mange sygdomme, uklare
symptomer og sociale udfordringer. Ved at nedlægge specialet og overgive
ansvaret til 117 specialer og subspecialer har man effektivt lukket adgangen
for multisyge, lavt uddannede og fattige patienter til sygehusvæsenet. Der er
to upåagtede konsekvenser af hyperspecialiseringen. Den ene er, at det er
blevet alt for let, på et for lavt kompetenceniveau, at afvise patienter, der
ikke passer 100 % til specialets krav. Det er overladt til individuelle læger
at afgøre om en patient har et helbredsproblem der skal undersøges – de kan
afvise patienten uden konsekvenser eller anke mulighed. Da alle specialer i
princippet har samme mulighed vil patienter med uklare symptomer, sammensatte
problemstillinger eller mange sygdomme i princippet blive afvist på alle
afdelinger uden at der, som i intern medicins dage, sidder en ledende overlæge
for bordenden, som varetager patientens samlede interesser og peger på
lungemedicineren: ”du starter med patienten og så kan kardiologen tage over når
du er færdig”. En anden upåagtet konsekvens af den eksplosive
hyperspecialisering er at jo mere specialiseret undersøgelse og behandling er
jo simplere er guidelines, pakker og retningslinjer og jo lettere er det for
økonomer og sygehusejere at tælle aktiviteten. Nu kan økonomen styre og fordele
dybt inde på højt specialiserede kliniske områder.
Den danske kvalitetsmodel viste sig ligesom Yaya Hassans
digte at være en tekst som kan udlægges og anvendes som fanden læser biblen.
Den Danske Kvalitetsmodel er ikke juridisk bindende, så de mange retningslinjer
og indikatorer har ingen som helst praktisk betydning, specielt ikke hvis de
medfører omkostninger. Her kan nævnes at forsøg på at efterleve krav om at
tilpasse kommunikation gennem bedre brevtekster, revision af
patientinformationer med anvendelse af tilpassede former, tilpasning af
ambulatorier med fleksible tider for at imødekomme socialt udsatte patienter, strander
i juridiske indvendinger, andre tværgående strategier og besparelser.
De andre kvalitets fokuserede tiltag som LEAN, PARIS og
patient sikkert sygehus handler, modsat hvad man skulle tro, ikke
om hvorfor det er patienter fra de laveste social klasser og dem med den
korteste skoleuddannelse der hyppigst rammes af diagnoseforsinkelser,
medicinfejl, bivirkninger og behandlingskomplikationer.
Sundhedsministeriets
seneste ligheds rapport handler, mod forventning, ikke
om behandlingskvalitet og lighed i undersøgelses og behandlingstilbud.
Sundhedsministeriets seneste rapport om sociale determinanter har, mod
forventning, ikke fokus på den ulighed der eksisterer indenfor
sundhedsvæsenets mure.
Sundhedsministeriets puljemidler mod social ulighed i
sundhedsvæsenet kunne være et spagt tegn på nye tendenser, men puljen kunne kun
søges af patientforeninger og de projekter der fik støtte er rettet mod at
tilpasse patienter bedre til sundhedsvæsenet gennem sundhedspædagogik,
målrettede indsatser i primær sektoren, bedre patient liv med kronisk sygdom og
endnu en afdækning af sociale faktorers betydning i multisygdom. Ingen af de
støttede projekter sigter mod at mindske ulighed i behandlings og
patientsikkerhed i primær eller sekundærsektoren.
Sundhedsvæsenet i f.eks. Afrikanske lande led voldsomt i de
30 år hvor de internationale donorer kun ville investere i primær
sundhedstjeneste og patient adfærd, mens sygehussektoren blev udsultet.
Resultatet blev at uligheden i behandlings tilbud og effekt eksploderede og
lægerne flygtede: de offentlige sygehuse uden medicin og kirurger var eneste
mulighed for de fattige, som var prisgivet og måtte acceptere en substandard
behandling som eneste mulighed.
Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen og regionerne har fortsat,
og tiltagende tydeligt, den opfattelse at deres opgave alene er, at holde
patienter ude af sygehusene og bruge alle midler på at ændre patient adfærd. Ministeriet
og Sundhedsstyrelsen afskaffede, sammen med specialeselskaberne, de fattiges
speciale intern medicin. Dermed cementerer myndighederne det offentlige
sundhedsvæsen som de fattiges og lavt uddannedes eneste sundhedstilbud med den veldokumenterede
ulighed, der nu én gang er i sygehusvæsenets behandling. Vi har prøvet at
dokumentere den ulighed i behandling, der foregår i sundhedsvæsenet, belyst
gennem en af de mest sårbare og udsatte patient grupper: etniske
minoritetspatienter i vores rapport Tak
fordi du lavede en bedre version af mig fra 2013, andre har vist hvordan valget af
behandling af blodprop i hjertet og effekten af hjerte rehabilitering afhænger
af patientens skoleuddannelse og sociale status. Andre har påvist at fattige og
lavt uddannede har svært ved at planlægge
og ved at overskue information , hvilket kan have betydning for social
ulighed i kroniske sygdomsforløb, fordi de har svært ved at overskue og sortere
sundhedsviden og har svært ved at handle på viden om deres sygdom.
I et nyt
review fra 2013 af alle studier de
seneste 30 år på verdensplan rettet mod at formindske uligheden i sundhed for
etniske minoriteter fandt man at under 10 % af al forskning gik til at ændre
sundhedsvæsenets professionelle sundhedsfaglige adfærd mens 90 % af forskning
indtil nu har været rettet mod at ændre patient adfærd, dvs. at tilpasse
patienter til sundhedsvæsenet, ikke omvendt. Der forskes på et patient syn som
er utidssvarende og strider direkte mod en massiv evidens for hvor problemerne
i ulighed (også) ligger: indenfor i sundhedsvæsenet sker der en
forskelsbehandling, som er fastlagt og accepteret fagligt, organisatorisk og
politisk med negativ effekt på patientsikkerhed og behandlingsresultat for
patienter med kort uddannelse og lav social status.
Institut for Menneskerettigheder og Rigsrevisionen har
fundet ligheds brillerne frem og er begyndt at analysere hvordan det står til
med lighed i behandlingen i sundhedsvæsenet.
Som Martin Koch Pedersen, Sundhedspolitisk chef i Dansk
Erhverv, skrev i et læserbrev i Information 9. juli 2013: ”Vi får først bugt med uligheden i sundhed, hvis vi for alvor begynder
at forholde os til de mekanismer i sundhedsvæsenet som skaber ulighed. En
halvvejs debat får os kun halvvejs”. Trist at det er Dansk Erhverv, Rigsrevisionen
og Institut for Menneskerettigheder, der skal flytte uligheds diskussionens
fokus og, forhåbentlig, redde os fra at blive hængende i afrikanske tilstande i
sygehusvæsenet. Det burde have været dem, der er har ansvaret for sundhedsvæsenet,
herunder sygehusvæsenet, der kom med denne vurdering.
Jeg ønsker at sætte pris på det store arbejde med Dr. Oba, jeg har været diagnosticeret med kræft for nogle år, jeg har mister alle håber, at der er kur, og jeg er blevet taget medicin til at opretholde mig ikke før jeg fik at vide om Dr. Oba, jeg kontaktede ham og fik at vide at betale for urtemedicin og jeg betalte nogle penge for udarbejdelsen af medicinen, hvorefter han sendte mig en urtemedicin, som jeg tog som foreskrevet af ham for nogle dage og jeg gik til hospitalet efter endt Urtemedicin. Til min største overraskelse blev jeg bekræftet, at den kroniske cancer blev helbredt .. efter års leve med kræft, er det faktisk en miracle.You kan kontakte ham for at hjælpe dig helbrede din kræft. E-mail :( dr.obaherbalhome@hotmail.com) eller besøge hans hjemmeside på (drobaherbs.webs.com) eller ring / WhatsApp +2348151943640
SvarSletHej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.
SvarSletHele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.
Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis
Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818