Lighed og innovation er ikke kompetencer i sundhedsvæsenet
og de bliver aldrig en del af kerneydelserne i den offentlige sektor. De bryder
rutiner, de er dyre, de er tidskrævende og der er tale om investeringer, uden
sikkerhed for effekt. Når lighed i sundhed så alligevel i talesættes som et
politisk krav, både nationalt og regionalt, og som et mål i sig selv for
sundhedsvæsenet, samtidig med at innovation bobbes op til at være selve meningen
med sundhedsvæsenet, ja, så kommer sundhedsvæsenet for alvor på glatis. Praktikerne
kan se problemer og udfordringer i dagligdagen, men har ikke tid, ressourcer
eller mulighed for at ændre praksis. Talen om innovation og lighed foregår i en
tvetydig og irriteret tone fordi sundhedsvæsenet i virkeligheden er på vej et
helt andet sted hen. Sundhedsvæsenet går mod høj specialisering, effektivitet,
centralisering og dermed ryger der en hel del tidligere kerneydelser af:
sandkasse miljøer, tværfaglige enheder, innovationsafdelinger og enheder
målrettet mindre men sårbare patient grupper. De politikere og sygehusledere,
der går forrest i at italesætte lighed og innovation er de samme, som har
besluttet, at der skal skrues op for effektivisering, pakkeløsninger,
tidsstyring og specialisering. Det er som om man prøver at tale det samme
sprog. Det er de samme begreber der anvendes men når politikeren siger lighed
mener han/hun ikke det samme som sygeplejersken og når lægen taler om
innovation så mener han ikke det samme som politikeren. Nogle har ligefrem
kaldt lægers og sygeplejerskers situation for Wonderful
people trapped in a bad system.
Innovation er blevet synonymt med teknologiske løsninger,
robot teknologi, apps og telemedicin fordi det er her der er penge at hente
udenfor sundhedsvæsenet – dvs. i industrien. Men der er sådan set ikke nogen
der siger at innovation, alene, handler om at opfinde nye teknologier til at
effektivisere på ved gå efter processer der kan udføres af maskiner og
computere. I en amerikansk undersøgelse blev 44 % af alle e-mails
misforstået pga. fordomme og uafklarede og ikke afstemte forventninger.
Alligevel er det den vej man fremover skal
kommunikere med sin læge og med kommunen. Sygehuse begynder nu at
indkalde patienter gennem e-boks.
Den digitale diskrimination deler befolkningen i to: dem der har NemID og så
dem der bor i den
rådne NemID banan . Der er en massiv social og geografisk slagside i hvem
der har NemID.
Det er en videnskabelig og politisk kunst at håndtere
ulighed I sundhed og samtidig øge den kliniske kvalitet og organisationens kapacitet.
Forskning der har fokus på at forstå substansen I behandlingskulturer
har tydeligt vist, at mens ledelsesmæssigt fokus på
over-strukturering af behandling prioriterer organisationens færdigheder, så
fører det også til udbredt mangel på den kliniske fleksibilitet, der er selve
kernen i at kunne skabe en klinisk praksis, der tilnærmelsesvist afbøder
uligheden i sundhed. Den stramme strukturering betyder at den kliniske kvalitet
er mindre personlig, mindre tilpasset og tager meget lidt højde for patienters
forskellige læsefærdigheder og psykiske ressourcer. Læger og sygeplejersker er
ude af stand til at se eller at inddrage kulturelle og kognitive forhold i
behandling og ambulant opfølgning mod rehabilitering. Hvis ulighed i sundhed
skal tages alvorligt i hverdagen på sygehuset er det nødvendigt at politikere
og embedsmænd i sundhedsvæsenet bliver meget bedre til at forstå de kliniske
konsekvenser af strukturering og inddrage den viden i planlægningen af
kvalitetstiltag og omstruktureringer. Ellers vil de fortsat blive mødt med
hovedrysten og demoralisering af de ansatte i hospitalsvæsenet.
Innovation handler ligeså meget om at kunne håndtere det
hastigt skiftende patient behandlings miljø både set fra patienters side og fra
de ansattes side, for det som politikere og sygehusledere ser ud til at overse
i innovationsprocessen er at specialisering og effektivisering skaber helt nye
udfordringer som vi første opdager når der er gået nogle år. Sundhedsvæsenet
efterlader, ligesom DSB, 20 % af kunderne på perronen fordi patienterne ikke kan
følge med. Samtidig med den ledelses initierede forandring af sundhedsvæsenet
sker der et hav af andre mere eller mindre synlige forandringer med de ansatte
og patienterne. Sygeplejersker har en anden uddannelse i dag end for 20 år siden,
lægerne har en anden uddannelse i dage end for 10 år siden og patienterne
bliver ældre og ældre og er i stor stil hægtet af den digitale tidsalder – de
har svært ved at lære sig nyt og det ordforråd der var tilstrækkeligt for 20 år
siden er helt utilstrækkeligt i dag hvis man skal forstå patient information og
hvad der forventes af en patient i et moderne hurtigt arbejdende sundhedsvæsen.
Innovation og lighed bliver problembørn, fordi der ikke er
plads til dem, der er ikke penge til det og der er egentlig heller ikke et
klart entydigt ledelsesmæssigt behov for nye ideer som ikke passer ind i en
mere overordnet strategi. Innovation bliver i stedet til et praksis fjernt robot
teknologisk udviklingscenter på universitetet med private aktører indblandet og
lighed bliver til en ide vi gratis kan gentage, men som vi har accepteret som
noget der mest er en ide. Den fælles ambition om at skabe lighed i sundhed er
kun en rar tanke, en hensigtserklæring, som ingen er bundet af og som ingen
stilles til regnskab for. Måske Rigsrevisionen kan få en ny rolle her.
I et review af de sidste 30
års interventions forskning om
etniske minoriteters sundhed viste det sig at over 90 % af forskningen kun har
handlet om at ændre patient adfærd og viden mens kun 9 % har været rettet mod at
ændre sundhedsprofessionelles adfærd eller mod selve sundhedsvæsenets tilgang
og organisation. Forskningsfonde kommer dermed gennem deres bevillings politik til
at bekræfte (udokumenterede) fordomme om hvor skoen trykker i forhold til
lighed i sundhed og resultaterne kommer dermed også til at underbygge fordomme:
Det er patienterne der skal ændres og ikke sundhedsvæsenet. I virkeligheden er
det nok den stik modsatte forsknings prioritering der er behov for, men fordi
forskningsråd og fonde ikke har en grundlæggende forståelse af ulighed og
innovation, så prioriterer de på basis af folkevid, stereotypier og fordomme.
30 års forskning på området viser denne skævvridning med beklagelig klarhed. Hvis
vi vil ulighed i sundhed til livs skal vi flytte fokus fra at beskrive og
kvantificere uligheden til at intervenere overfor den indenfor sundhedsvæsenets
rammer og samtidig skal forskningens fokus flyttes fra at lave patienter om så
de passer til systemet til at sundhedsvæsenet skal ændre adfærd og struktur.
Innovation og lighed er ikke kerneydelser sundhedsvæsenet,
men vi kunne da prøve lidt mere helhjertet at tage vores sundhedspolitik, og
patienterne, alvorligt.