Nogle spørgsmål giver sig selv mens andre spørgsmål selv stiller
117 nye spørgsmål. Sjældnere kan spørgsmål få én til at undres over hvorfor det
overhovedet er et spørgsmål. Jeg fik for nylig et spørgsmål tilhørende
sidstnævnte kategori. En sen aftentime tikkede der en mail ind fra
sygehusledelsen vedrørende en forespørgsel fra regionshuset. Af tråden kan det
ses at en lang række embedsmænd, først i regionshuset, sidenhen på sygehuset,
allerede var blevet involveret besparelsen. Spørgsmålet fra regionshuset lød
noget i retning af, at der var kommet et spørgsmål ”fra en anonym borger” der
gik på hvorfor der var en indvandrermedicinsk klinik på sygehuset. Der var ikke
noget medsendt e-mailen, så den originale ordlyd fremgik ikke. Det var
umiddelbart heller ikke klart, hvordan man skulle kunne svare en anonym borger.
Det viste sig dog at borgeren måske ikke var så anonym endda, for spørgsmålet
var i første omgang fra en borger der havde spurgt en, unavngiven, politiker i regionsrådet.
Vedkommende borger havde, viste det sig senere, ledsaget sit anonyme spørgsmål
med et dunkelt foto af en liste med afdelingsnavne. Billedet var taget i
elevatoren på sygehuset og viste hvilke afdelinger der lå på hver etage. En
borger var åbenbart faldet i staver over navnet, tog et billede af det og havde
sendt det til en folkevalgt regionspolitiker. Så sad jeg der en sen søndag
aften og undrede mig, ikke over, hvorfor vi havde en Indvandrermedicinsk klinik,
men hvordan et simpelt spørgsmål kunne blive så komplekst. Hvorfor kunne ejeren
af sygehuset, regionsledelsen, der betaler min løn samt husleje, varme,
håndsprit og driften af elevatoren til klinikken, ikke selv kunne svare på,
hvorfor de havde denne afdeling gemt på 6.sal som en hemmelig Harry Potter
etage?
Men sådan er der så meget man ikke forstår i det offentlige. (Da vi
startede i 2008 kom der en folketings delegation forbi sygehuset på
inspirationstur. Jeg blev bedt om at inspirere dem om den nystartede klinik,
men den daværende sygehuschef introducerede mig for folketingsgruppen med
ordene: ”Jeg ved ikke hvad det er de laver”). Så slog det mig, at den anonyme
borger tydeligvis havde befundet sig mindre end 6,5 m fra den mystiske klinik,
da han tog billedet i elevatoren. Så hvorfor var den logiske beslutning for
borgeren at ulejlige sig med at tage billedet, sende det til en unavngiven
politiker, der sendte det til direktøren for det hele i regionen, der sendte
det til en kaskade af embedsmænd i regionen, der sendte det til en ny kaskade
af embedsmænd i sygehuset, for at spørgsmålet, som allersidste led i fødekæden,
lander i min inbox søndag aften 4,5 km fra gerningsstedet? Hvad får en anonym
borger til, i stedet for at gå de 6,5 m til klinikken hvor det søde personale
kunne have givet et detaljeret og engageret svar på spørgsmålet, at starte en
dyr og langsommelig embedsmandstung proces, hvor svaret med stor sandsynlighed
vil være kort, tilslebet, poleret og kedeligt? Det får jeg heller aldrig svar
på. Men ved nærmere eftertanke, så peger præmissen for spørgsmålet, og
regionens håndtering, på nogle grundlæggende problemer og uligheder i sundhedsvæsenet.
Da vi startede klinikken fik vi spørgsmålet: hvor kommer de patienter pludselig
fra? – de patienter var der ikke i går, nu kan de fylde en sygehus klinik?
Hvorfor skal vi have sådan en klinik når vi jo ikke har en klinik for fynboer?
Det er et godt spørgsmål som en MTV rapport imidlertid svarede på: der er
ulighed i sundhed for flygtninge/indvandrere og det kan klinikken ændre på
samtidig med at den sparer penge. Hvor mange afdelinger i sundhedsvæsnet har
egentlig vist at de udligner ulighed OG sparer penge? MTV rapporten viste også
at 25 % af de henviste patienter havde oversete sygdomme. Det er en temmelig
høj fejlmargin. Sygehus specialer skal normalt ikke legitimere deres fortsatte eksistens.
De findes, de ser patienter og der er ingen der stiller spørgsmål til deres
berettigelse. Men måske var det en idé at afdelinger bliver bedt om at søge
deres eget job hver 3. år.
Sygehuse var i deres oprindelse bemandet med
sygehuslæger, der kunne det hele og lidt til. Så kom medicinere og kirurger
til. Medicinere blev senere opdelt efter organer og kirurgerne efter om var de
bløde eller hårde. Nu har vi 25 subspecialer i kardiologi og ortopæderne har et
speciale for hvert led. Vi tilpasser os virkeligheden, vore kompetencer
udvikles og forfines og patienterne ændrer sig også. Måske er det dén
historiske forståelse, der ikke helt bundfældet i det sundhedspolitiske miljø. Men
vi stopper ikke ved subspecialer. Vi laver specialklinikker når der er behov
for det og når en særlig gruppe patienter eller sygdomme er for svære at
håndtere i det eksisterende system. Jeg fører en liste over ”mærkelige”
klinikker i det offentlige sundhedsvæsen som løbende opdateres. Jeg nævner i
flæng klinikker på listen: ludomani, angst, bariatri, endokrine sygdomme hos
børnecanceroverlevere, musikmedicin, adoptionsmedicin, rummedicin,
dykkermedicin, knogleskørhed, misbrugte børn, ungdomsmedicin, naevusklinik, familieambulatorie,
hensigtsmæssige patientforløb, faldklinik, sexologi, tidligt interventionsteam,
sjældne sygdomme, palliation, smerteklinik etc. Seneste knopskydning på listen
er en klinik for fjernelse af tatoveringer. Indvandrermedicinsk klinik er også
en del af denne urskov. Med andre ord: vi ser en driftsfordel i at etablere en
særlig enhed der på effektiv og professionel vis kan tage sig af en sygdom
eller patientgruppe, der ellers tydeligvis udfordrer sygehuset og påvirker
behandlingskvaliteten. Det sundhedspolitiske narrativ om et lighedsorienterede
normalsystem er i virkeligheden en konstant foranderlig urskov af subspecialer,
specialklinikker og ad hoc løsninger drevet af en kombination af nye
lægevidenskabelige muligheder, effektiviseringspres og nye patient kategorier.
Alle
sygehuses øverste chef, formand for danske regioner Bent Hansen, er en af dem
der mest stædigt fastholder illusionen om et sundhedsvæsen, der har den form, struktur
og indhold sundhedsvæsner skal have. Den snusfornuftige konservative
systemforståelse kom tydeligt frem han da han 12. februar 2014 blev spurgt i P1
radioavisen om behovet for Indvandrermedicinske klinikker i de øvrige danske
regioner på baggrund af MTV rapporten, der viste at den indvandrermedicinske
klinik sparede penge og sikrede mere lighed i sundhed. Bent Hansen svarede: ”Der er ikke brug for flere
indvandrermedicinske klinikker som den i Odense. Det med at lave særlige
klinikker for indvandrere hvor man godt ved man skal hente ressourcerne andre
steder det tror jeg ikke er særlig realistisk. I stedet skal de praktiserende
læger være bedre til at hjælpe de socialt udsatte indvandrere og sende dem
videre til de nyoprettede diagnostiske centre der har til opgave at udrede
patienterne hurtigt. Den tværgående og faglige vurdering der er i de
diagnostiske centre de skal også fange den type patienter her”. Men Bent
Hansen havde ikke styr på historikken. Klinikken var netop opstået med det
klare mål at spare ressourcer. Den opstod fordi de praktiserende læger
tydeligvis havde svært ved at få den hjælp i udredningen de bad om til denne
gruppe og endelig fordi de diagnostiske centre hverken har kompetencerne, tiden
eller henvisningskriterier der matcher de meget komplekse kliniske
problemstillinger som indvandrermedicinske klinikker tager sig af. Klinikkens
personale underviser hver dag året rundt fordi sundhedsvæsnet har behov for de
systematisk indsamlede erfaringer vedrørende denne patientgruppe. Politikerne,
og regionerne, er nødt til at have en anden og mere praktisk forståelse af
hvordan man bringer patienter i centrum og øger lighed i adgang til
behandlingstilbud. De utallige små ”mærkelige” klinikker er bare ét af mange
udtryk for, at sundhedsprofessionelle prøver at løse hverdagens omskiftelige kliniske
problemer. Men klinikkerne vil altid opfattes som ”mærkelige” så længe
sygehusenes ejere ikke forstår hvad det er for produkter organisationen har på
hylden og hvorfor produkterne er der. Embedsmænd og politikere vil fortsat have
svært ved at svare på den anonyme borgers spørgsmål, hvis de ikke tilegner sig
en bedre forståelse af hvad patienten i centrum faktisk betyder. Urskoven af
specialklinikker er hver især forsøg på at møde patientens mangfoldige virkelighed,
behov og følelser med en lige så stor mangfoldighed af faglighed. Sygehusejerne
bør ikke være i tvivl om, hvad vi laver eller hvorfor. Hvorfor skal vi forsvare at der er lighed i sundhed?
Global sundhed er problemer, udfordringer og løsninger der ikke respekterer lande eller faggrænser.
onsdag den 15. marts 2017
mandag den 27. februar 2017
Sure læger sjusker mere
Læger er ofte mindre begejstrede for uopfordrede patient
vurderinger af deres indsats. Nu har en mindre gruppe læger ekstra grund til at
være bekymrede over, hvad der egentlig foregår dér på den anden side af lægens
bord. I en ny undersøgelse publiceret
i JAMA Surgery omfattende over 32.000 kirurgiske patienter, koblede man en
bred vifte af oplysninger fra en klinisk database, der, udover de traditionelle
operationsoplysninger, komplikationer og followup, systematisk også havde
indsamlet alle uopfordrede patient ytringer om kirurger. Der er tale om patient
observationer af deres egne samtaler, samtaler de har overværet med andre
patienter og kommunikation mellem kirurgerne og plejepersonalet. Kirurger hvor
patienter mindst én gang før aktuelle operation havde kommenteret deres
kommunikationsstil havde post-operativt signifikant flere kirurgiske
komplikationer, flere medicinske komplikationer og flere genindlæggelser. Samlet
set var der efterfølgende 13,9 % flere komplikationer hos de sangvinske læger
med en tidligere dokumenteret påfaldende kommunikationsstil.
Man har i flere tidligere tværsnitsstudier set en tydelig
sammenhæng mellem dårligt samarbejdsklima på operationsafsnit, dårlig
patientkommunikation og så komplikationsrate (1-3). Men det nævnte nye studie
er det første prospektive studie, der dokumenterer en regulær årsagssammenhæng:
sure læger skaber flere komplikationer gennem deres intimiderende
kommunikationsstil. Det er også det første studie, der prospektivt viser at et
dårligt samarbejdsmiljø, bedømt på dokumenteret ubehagelig tone i samtaler
mellem læger og plejepersonale, også skaber øget risiko for komplikationer.
Jeg har tidligere forsøgt at beskrive hvordan det skjulte
curriculum på nogle afdelinger skaber en frygt kultur og en forandrings
modkultur, som selekterer læger der kan ”tåle mosten” og ”tale sproget”, mens
andre sies fra og må finde andre afdelinger eller specialer (Læs: Rigtige
kirurger hader catering kompetencer). Dét indlæg fik jeg mange hug for.
Specielt faldt karakteristikken af den superdygtige, men utilnærmelige og sure omstillingsresistente
kirurg mange for brystet. Studiet fra JAMA beskriver imidlertid videnskabeligt
set denne person meget præcist og baseret på patient udsagn om lægers opførsel.
Der er to patient citater i artiklen, der siger det bedre end tal og statistik:
“Jeg spurgte doktor Y hvor lang tid han troede operationen ville tage. Han
svarede: ’Hør nu, din kone vil dø uden denne operation, ikke. Hvis du hellere
vil stille mig spørgsmål end lade mig gøre mit arbejde, så kan jeg lige så godt
gå hjem og lade være med at operere hende’”. Mens en anden patient havde
følgende observation: “Jeg overværede en meget intens menings udveksling mellem
læge Z og en sygeplejerske. Det var meget svært at overvære hvordan lægen tydeligt
forsøgte at ydmyge en anden person på den måde. Jeg skammede mig over at
overvære det og det gav mig en følelse af sårbarhed som patient”.
Patient inddragelse er det nye plaster på sundhedsvæsenets
største sår: patient fjendtlige kulturer, negativ psykologi og sygelig samtalestil
interkollegialt og med patienterne. Studiet her tyder på, at patienter måske er
bedre end os selv til at sætte dagsordenen for den stille nødvendige revolution
i sundhedsvæsenet: vi skal tale ordentligt om og med patienterne og hinanden. Det
ér ikke læger, der skal skabe sårbarhed hos patienter. Sig nej til de sure
læger, der får dig til at lave fejl – så er du sød.
P.s. alternativ adgang til blog indlægget ” Rigtige kirurger
hader catering kompetencer”, hvis du ikke har adgang til det via Ugeskrift for
Læger: http://ligeglobalsundhed.blogspot.dk/2016/04/rigtige-hjernekirurger-hader-catering.html
1. Hickson GB, Federspiel CF, Pichert
JW, Miller CS, Gauld-Jaeger J, Bost
P. Patient complaints and
malpractice risk. JAMA. 2002;287(22):2951-2957.
2.
Stelfox
HT, Gandhi TK, Orav EJ, Gustafson
ML. The relation of patient satisfaction with
complaints against physicians and malpractice lawsuits. Am J Med. 2005;118(10):1126-1133.
3.
Bismark MM, Spittal
MJ, Gurrin LC, Ward M, Studdert
DM. Identification of doctors at
risk of recurrent complaints: a national study of healthcare complaints in
Australia. BMJ Qual Saf. 2013;22(7):532-540.
Etiketter:
beslutningsteori,
co-production,
forsknings kommunikation,
forskningspolitik,
guidelines,
health,
kultur,
Nudging,
patient centered,
patientologi,
patientsikkerhed,
stress
torsdag den 5. januar 2017
Fuske året 2016
(bragt første gang I Ugeskrift for Læger)
Bob Dylan fik Nobel’s litteraturpris i 2016, som han
imidlertid ser ud til at ignorere – han fjernede kort efter omtalen af prisen
fra sin hjemmeside og sendte i stedet Patti Smith til Oslo for at synge en
sang, som hun glemte teksten til. Bob Dylans tvivlrådighed ifht prisen skyldes
måske at dele af hans lyrik igennem en årrække, uden særlig relevans i øvrigt,
har været spredt på vilkårligvis ud over publikationer
fra en svensk forskergruppe uden at nogen (de første 10 år) opdagede det.
Fakta har været stærkt udfordret af en række politikere
& bevægelser i 2016. Fakta kan være på grænsen til nytteløse hvis man ikke
forstår hvilken sammenhæng de er opstået i. Fakta skal diskuteres, men på deres
egne præmisser og det er tit her politikere og populister stikker helt af:
nogle opfinder helt nye præmisser mens andre ophøjer meninger til viden &
fakta til partsindlæg. Og så er det videnskabsfolk trækker sig – de er ikke
vilde med en leg hvor modparten bestemmer reglerne og ændrer dem som legen
skrider frem.
Forleden kom det frem at en professor i atomfysik havde fået
sit tekstprogram til at skrive
en videnskabelig artikel med auto-complete til en amerikansk kongres, som til
hans skræk blev optaget til mundtlig præsentation . Tidligere lykkedes det en
anden forsker at få optaget en artikel til en computerkonference hvor der stod
”Get me off your fucking maillist” 117 gange (du kan se
artiklen her hvis du vil inspireres).
Selv Newton havde problemer engang imellem når han fik
resultater, der ikke passede med hans teorier, men han fandt en løsning: hvis
resultatet ikke passede så ændrede han bare lidt på teorien – nogen forskere
har senere døbt det en karamel-faktor (fudge factor) men det burde rettelig være
en ”fuske
faktor” - andre mener det er en helt normal praksis blandt forskere, som
sætter dem i stand til at kunne leve med de mange vildfarne resultater de får.
Man ganger bare en faktor på og så giver det hele pludselig mening.
Puppe-effekt
Anerledes smukt er det når forskerens initielt grimme leverpostejsfarvede
resultater umærkeligt transformerer sig til smukke resultater der helt tager
opmærksomheden fra deres oprindelse. Det kaldes af samme årsag for puppe-effekten
(Chrysalis-effekten): ved at sammenligne
resultater som de blev præsenteret i PhD-afhandlinger med de senere publicerede
artikler fandt man en fordobling i antallet af videnskabeligt uholdbare
konklusioner på de samme data (1).
Vi mangler endnu at se en fordanskning
af effekten: grå-ælling effekten. Den må ikke forveksles med teorien om den sorte
svane– bare fordi man kun har set hvide svaner og synes de er kønne må man
ikke forkaste sin PhD når der så pludselig svømmer en sort majestætisk svane
forbi.
Sminkede lig er der nok af i forskningsverdenen, men at
julemiddage med familien og en øl-snak med vennerne kunne blive ophøjet til
fokusgrupper og informanter for en amerikansk forsker kom nok alligevel bag på
de fleste. En kendt valgforsker blev afsløret, ikke af sine forskerkolleger,
men af journalister på Associated
Press, i at anvende uvidende
festdeltagere i selskabelige sammenhænge som forskningsmateriale. I det
post-faktuelle samfund ved man aldrig hvornår man er sig selv eller hvornår man
er et forsøgsdyr.
Skohorn og mafiaen
Selektiv rapportering af forsknings resultater er ikke det
samme som videnskabelig svindel, mener nogle forskere. Problemet synes snarere
at være en række subtile udeladelser og ubevidste misforståelser eller bevidst
blindhed, som forskere kæmper med for at få mening ud af deres resultater. Stephen
Jay Gould kalder det en "Sko horns" proces: resultaterne skal
passe ned i modellen og de skal publiceres, men det kræver et godt skohorn, en
klap for det ene øje og et par raske håndgreb.
2016 blev også året hvor hele den videnskabelige review
proces fik en omgang med sin egen medicin: den hårde konkurrence både hvad
angår forskningsmidler, publikationsmål og tidskrifters egne produktionsmål har
skabt en underskov af kortsluttede
review processer, falske reviewere og mafia lignende tilstande fordi
alle led i forskningsprocessen styres af volumen i stedet for indhold. 2016 var
også året hvor en hemmelige mandeloge blandt forskere blev afsløret: mandlige
forskere citerer sig selv langt oftere end kvinder. Der sker åbenbart en
naturlig selektion af dårlig forskning: for dårlige og ukorrekte forskningsmetoder
for lov at bestå bla fordi der er mekanismer
der faciliterer dem. Forskere får simpelthen et højere udbytte jo mere
sjuskede de er med metoder og jo flere der accepterer det, jo lettere er det at
få publiceret letbenet forskning uden den store betydning http://pps.sagepub.com/content/10/3/361.abstract
- alle er glade men det varetager ikke samfundsinteresser i forskning. Et nyere
studie blandt psykolog forskere viste at flertallet
havde anvendt tvivlsomme og uacceptable metoder i deres forskning for at få offentliggjort
deres forskning.
Mens de fleste forskere kæmper med at få publiceret deres
mere og mere finurlige forsøg på at malke aber, rotter og andre patienter for
lidt ny viden, så klarede en forsker i 1974 at få publiceret verdens hidtil
korteste artikel, baseret på egne erfaringer: The unsuccesful self-treatment of
a case of ”writers block”, som kun indeholdt overskriften, samt forfatterens
navn, titel og arbejdssted. Med lidt kreativ tænkning kan man altså sagtens få
publiceret hvad som helst uden at skulle snyde, lyve eller
gange med en fuskefaktor. Til inspiration kan verdens korteste artikel ses i
sin fulde længde her.
Fakta havde det hårdt i 2016 og lå på hospice det meste af
tiden. Og det er ikke kun politikere der har udviklet allergi for fakta. Os
almindelige dødelige har det også med at kun at høre de fakta vi kan lide eller
også justerer
vi lidt på dem så de passer på det vi bedst kan leve med. Som Jesper
Hoffmeyer skrev i Overfladens Dyb fra 2012(2):
”Hos os lyder det typisk: jeg vil se det før jeg tror det. Problemet med det er
dog at vore sanser i meget høj grad dirigeres af vore forventninger, så i
praksis fungerer det omvendt: vi vil tro på det før vi ser det”. 2016 viste os
at vi bliver bombarderet med nonsens på daglig basis, og at navigere gennem det
er en færdighed vi må lære. Hvis vi vil bevare et moderne demokratisk
samfund må vi lære
at tænke som forskere gør, for kun de færreste af os har en naturlig og
effektiv bullshit radar. Bullshit-snak
og fakta resistens er bestemt ikke noget at spøge med. Og især vores børn
har svært ved skelne
reklamer fra fakta på internettet.
Som Barack Obama udtrykte det for nylig: "Hvis vi ikke tager
fakta alvorligt, og kan skelne hvad der er sandt og hvad der ikke, hvis vi ikke
kan skelne mellem alvorlige argumenter og propaganda, så
har vi virkelig alvorlige problemer ”. Han kan så desværre ikke stille op til
præsident valget igen. Nej 2016 var året hvor vi lagde fakta på intensiv afdelingen
med svær åndenød utallige gange. For at give 2017 en bedre stafet end den 2016
er kommet i mål med, så er der grund til at holde fast i at fakta, tillid,
evidens, ekspertise og viden er efterspurgte offentlige goder. Som
Tracy Brown direktør for Sense about
Science skriver i BMJ: ”Evidens og ekspertise ligner alt for ofte rådgivning
til de vidende, snarere end hvad vi kunne gøre dem til: midler der sætter mindre
ressourcestærke i stand til at stille verdens magtfulde til regnskab for
ulighed”. Og der er god grund til at holde fast i fakta – også i vore
egne rækker. Ensomhed
og for
lav mindsteløn slår mindst lige så mange ihjel som overvægt og rygning, men
hvor ligger fokus i forskningen, i Sundhedsstyrelsens fokus, i kommunernes
indsatser og hvad vi skal tage os af på sygehuse?
Med håbet om at fakta og evidens må blive rehabiliterede og
komme tilbage i fuld vigør i 2017. Godt nytår.
1. O’Boyle
EH, Banks GC, Gonzalez-Mulé E. The Chrysalis Effect How Ugly Initial Results
Metamorphosize Into Beautiful Articles. Journal of Management.
2014:0149206314527133.
2. Hoffmeyer J. Overfladens dyb: da kroppen
blev psykisk: Ries; 2012.
Etiketter:
beslutningsteori,
evidence based medicine,
forskning,
forsknings kommunikation,
forskningspolitik,
language,
Lighed i sundhed,
lægeuddannelse,
populisme,
sundheds,
sårbarhed,
vulnerable
mandag den 5. december 2016
Social co-morbiditet
Fornuft og følelser spænder ben i lægesamtalen fordi vi har
overladt det patientologiske føle-føle-bløde område til plejegruppen. Vores
fremtidige legitimitet kræver at vi ser sociale og psykiske barrierer som en
co-morbiditet, der skal inddrages i kliniske beslutninger for at behandlingen også
lykkes for patienten.
Kvinden der fik verdens
første ansigts transplantation begik selvmord da hun ikke længere magtede
at leve med et andet menneskes mund i det et lille landsby samfund hun boede i
og hvor alle kendte, og talte om, hendes historie. Donoren til
ansigtstransplantatet havde tilsyneladende også taget livet af sig og det hele
blev til sidst for meget for kvinden, der havde udviklet svær depression og
flere cancere pga immun dæmpende behandling samtidig med at kroppen begyndte at
afstøde hendes nye ansigt. Læger er dygtige – vanvittigt dygtige - til det der
teknologi, men forståelsen af patientliv er på stenalderniveau. Vi græder når
teknologien ikke virker som den skal – mest fordi den burde virke. Patienterne græder når det ikke lykkes, fordi de skal
leve videre med deres lidelse efter at lægerne har checket ud og overladt
patienten til sin egen skæbne. Operationen lykkedes, patienten overlevede, men
med ansigt der også skulle holde udenfor operationsstuen.
Vi kan lige så godt se det i øjnene. Der er et missing link
i lægers forhold til patienter. Vi prøver at lade fornuften styre
lægesamtalerne, men på en eller anden måde løber patient følelser og vilkår af
med os og forstyrrer vores arbejde og beslutninger. Læger har skudt sig selv i
skoene ved at overlade patientologi
til andre faggrupper i sundhedsvæsenet – når vi er færdige med det nye
ansigt er vi tilfredse, ofte stolte, og efterlader resten til andre faggrupper.
Patienter med mærkværdige symptomer driller os fordi de udfordrer vores
faglighed og samtidig bliver vi angrebet på vores ømmeste faglige punkter, objektivitet
og evidens, af antropologer og sociologer, der mener at læger udfylder hullerne
i deres patientviden med subjektive og fiktive, ja næsten fabulerende,
sygdomsforklaringer og diagnoser der minder om alkymistiske inspirationer–
noget der ellers ligger langt fra vores selvforståelse. Jo mindre vi forstår af
patienternes fortælling jo mere fantastiske forklaringer kommer vi op med, mens
patienterne (for)tvivler og de pårørende rynker øjenbrynene. Vi skal jo stille en eller anden diagnose
og det
skal helst være i går siger utålmodige politikere, der tror alle patienter
har en diagnose – vi skal bare finde den. Vi er dømt til langsom pinagtig udryddelse,
som en flok intetanende lidt for tungnemme selvglade dinosauer, hvis vi ikke
begynder at tage os selv, og patienterne lidt mere alvorligt som mennesker
på godt og ondt. Vi kan stadig nå at redde de yngste i flokken – vi ældre
må prøve at lære et par af de bedste nye tricks og hive et par glemte diagnoser
frem igen. Forholdet
mellem læge og patient er udfordret. Det har det været længe, men uden at
det har afspejlet sig nævneværdigt i lægeuddannelsen udover kommunikations
undervisning. Da jeg læste, var kommunikationsuddannelse et elitært feinsmecker kursus for de få udvalgte i
en lukket kreds hos en kendt (dygtig) psykiater. Nu er det trods alt blevet en
del af lægestudiet, selvom de studerende føler undervisningen
er præget af produktionstankegang. Der ér stadig et missing link.
Kommunikation ses som lægens (måske eneste) værktøj til at forstå patienten.
Med andre ord et værktøj, der regulerer hvordan
man taler med patienter, men ikke hvad
der tales om, hvilket fokus der skal
være eller hvornår patientfortællingen starter og slutter. Den verden af
værdier og præmisser kommunikationen udspiller sig i er fremmed for os. Og
gennem det uformelle curriculum blandt læger, har vi lært at detaljeret viden
om patienten vil korrumpere vores neutralitet og troværdighed, hvis de græder
har vi tabt overblikket og hvis patienter stiller spørgsmål er det fordi der er
afsat for meget tid.
Allerede i 1980 foreslog AMA
i en leder i Archives of Internal Medicine at læger burde have et fag som
kunne knytte lægers interesse i patienten som person sammen med den kliniske
beslutnings proces. Et fag som skulle oversætte den enorme viden, der allerede
findes indenfor psykologi, sociologi og antropologi til et fag som ville kunne
fange lægers interesse og forståelsesramme: patientologi. Lederen var en
kommentar til en undersøgelse, der havde vist at yngre læger
overså alvorlige compliance problemer hos 3 ud af 4 akut indlagte
patienter. Samme undersøgelse viste også at lægerne overså væsentlige psykiske
helbredsproblemer hos 1 ud af 3 indlagte og overså betydende sociale
begivenheder der havde påvirket indlæggelsen hos 3 ud af 4 indlagte. Og det var
ikke lægernes tidspres eller arbejdsforhold der afgjorde det – de havde ikke
den nødvendige viden og kompetencer. Her 36 år siden kan vi stadig, teoretisk
set, tale med patienterne med en bedre teknik, men vi taler stadig ikke
systematisk med patienterne om det der oftest er kernen i deres sygdom:
psykiske, sociale, økonomiske og eksistentielle udfordringer. Sammenhængen
mellem biologi, psykologi og sociale faktorer er enten fjern raketvidenskab
eller ligegyldigt for os. Vi har stadig ikke værktøjer til at forstå
patienterne i deres egen ret og på deres egne præmisser, vi forstår ikke fuldt
ud deres relation til sygdom, til læger eller andet sundhedspersonale og vi
insisterer stadig hårdnakket på at vi er objektive mens psykologer, sociologer
og antropologer i årevis har påvist at vi aldrig er det og vores handlinger er
mere drevet af følelser end fornuft. Det skal vi råde bod på gennem systematisk
undervisning på lægestudiet…skrev de for 35 år siden i 1980, men ideen forblev
på papir og ingen lægeskoler hørte efter opfordringen. Måske fordi vi slet ikke
har lægelige eksperter i patientologi og måske fordi medicin studerende ville
være tvunget til at høre på bløde akademikere, der nok ville få svært ved at
fastholde en læges 5 minutters attention span. I sin udemærkede blog om ’doctors
phishing for phools’ beskriver den tidligere BMJ redaktør Richard Smith
hvordan nogle lægetyper fisker efter (eller ligefrem skaber) tossede og
forvirrede patienter gennem ureflekteret overdiagnosticering og overbehandling.
Det kan godt være, at patienten er i centrum her, men er det det rigtige
centrum? Falske borrelia mistanker, HPV-piger og Q-feber stresser os og blotlægger
den relativt simple måde læger normalt ser patientrollen. Så hvad skal vi gøre?
Vi får besked på at samskabe sundhed
med patienterne, der nu sidder til bords med vores direktører, mens sundhedsøkonomer
står I kø for at fortælle os at værdien
af patientinddragelse er ”grænseløs”. Politikerne, patientforeninger og
sygehuschefer presser på for at få patienterne i centrum. De fortæller os ikke
hvordan de forventer vi gør det eller hvad målet helt præcist er, men vi
fornemmer at det er den vej vi skal gå. Så vi må jo i arbejdstøjet – og her er
nogle forslag der kan holde dem stangen mens vi tænker os om:
1.
Genindfør diagnosen causa socialis, for den tvinger os, og politikerne, til at se
sandheden i øjnene: halvdelen af indlæggelser skyldes sociale omstændigheder,
misbrug eller ensomhed. Så lad os kalde det noget der kan tælles og som bringer
de ægte patientproblemer i centrum (hvorfor mon diagnosen blev fjernet?).
2.
Genindfør intern medicin som speciale igen.
Indrøm det var en fejl at kalde det et overflødigt speciale – man må gerne
fortryde når det er for patienternes skyld og de savner patienten-i-centrum
specialet nr. 1: intern medicin – de fattige og sårbares speciale (hvorfor mon specialet
blev afskaffet?).
3.
Indfør som noget nyt at overvældende,
mangfoldige eller komplekse sociale problemer i klinisk praksis opfattes som dét
de er: regulære helbredsproblemer og vi kan derfor lige så godt kalde dem for
sociale co-morbiditeter. Hver af de betydende sociale, psykologiske og
økonomiske med-årsager til sygdom, komplikationer og compliancesvigt skal have
en særlig diagnose. Hvis man f.eks. rammer kontanthjælpsloftet og får ondt i
hovedet, så har man co-morbiditet ’fattigdom med somatiske følger’ til
hoveddiagnosen ’Kronisk hovedpine’.
4.
Samtidig med de årlige kurser i hjertestop,
blodtransfusion og brandslukning skal alle hospitalsansatte bestå et kursus i
at forebygge social ulighed i behandlingskvalitet og udbytte af
sygehusbehandling (et samtykke er ikke en formalitet, sektorovergange er
livsfarlige, samskabelse er ikke kun for højtuddannede, patienter er rationelle
på deres egne præmisser etc)
5.
Almen praksis belønnes med højere honorar for at
bruge mere tid på sårbare, kortuddannede og socialt udsatte eller for at
nedsætte sig i socialt udsatte områder. Kommunerne stiller gratis socialrådgivning
til rådighed for praktiserende læger.
6.
De medicinstuderende skal introduceres til
patientforståelse, livet som patient og sociale faktorers betydning for
sygdomshåndtering gennem faget patientologi.
7.
I faget kognitiv klinisk beslutningsteori skal de
medicinstuderende introduceres til deres egen subjektivitet i interaktionen med
patienter (kognitive bias, interaktionsformer, social diskordans), hvordan det
påvirker behandlingskvalitet og hvordan de kan forhindre det. D skal lære om de
mange kognitive smutveje vi anvender for at snyde os selv og patienterne til en
hurtig beslutning. Og de skal lære hvordan beslutningstræthed, tvetydigheds
intolerance, mangel på professionel empati og lav frustrations tolerance kan
påvirke vores kliniske dømmekraft og kvaliteten af beslutninger.
8.
Narrativ medicin har vundet indpas andre steder
i verden, men i Danmark anses det stadig for at være ”kontra-kulturelt” af
mange kolleger. Udfordringen har været at sikre en konstant kobling til lægers
kliniske virkelighed. Som klinisk metode til patienter med komplekse
helbredsproblemer er det imidlertid en uovertruffen metode, som de studerende bør
kende.
Fornuft og følelser skal inddrages hensigtsmæssigt, og på
lige fod, på begge sider af lægens bord. Men det skal læres og kommer ikke bare
fordi vi beslutter at ’Patienten er alt’ som de gjorde i Region Sjælland.
Patienter kommer i centrum, hvis det er naturligt og meningsfyldt for dem at
være der, men det kræver at lægerne ikke bare er hvidkitlede statister, men
rent faktisk har rammer, viden og kompetencer til at styre processen mod et
fornuftigt klinisk mål. Og her er der altså brug for et sundhedspolitisk paradigme
skifte henimod at se sociale barrierer som co-morbiditeter, der skal
diagnosticeres og behandles og vi skal have de manglende kompetencer indenfor
patientologi og bias i klinisk beslutninger. Så: bolden tilbage til
politikerne, sygehuscheferne og dekanerne – imens er vi nok nødsaget til at øve
os på det der patientologi. Patienter er trods alt vores eneste kunder, vi
har ikke andre, så vi må seriøst forsøge
om vi kan forstå deres adfærd, følelser og holdninger – om ikke andet så for
vores egen overlevelse og legitimitet. Det er ikke kun patienterne der taber
ansigt, når vi ignorerer at patienter faktisk har et liv udenfor sygehuset.
Læge identitet mellem forbandelse, fornøjelse og frustration
Studerende og unge læger skal lære et hav af skjulte sociale
og faglige koder, men hvordan sikrer vi at de vælger rigtigt, når der ikke er
en lærebog?
En undersøgelse fra Harvard Medical School fra 2013 påviste
at kirurgiske uddannelseslæger 3 gange så hyppigt som medicinske
uddannelseslæger oplevede at de blev behandlet
hårdt eller ydmyget hvis de fortalte
om en fejl de havde lavet og 5 gange så hyppigt oplevede at de måtte gå på
kompromis med deres værdier når de oplevede fejl. Kirurgiske uddannelseslæger følte
overodnet at de har mindre ytringsfrihed end andre uddannelseslæger. I en anden
undersøgelse følte medicinstuderende at metoderne i narrativ medicin forbedrede deres kommunikative evner,
styrkede deres empatiske evner og narrativ medicin var et værktøj, der satte
dem i stand til fortsat personlig og faglig udvikling gennem refleksion –
problemet var bare at metoden blev anset for at være kontra-produktiv
(kontra-kulturel) af deres ældre kolleger, når de kom ud i klinikken, hvorfor
de fleste valgte at lægge metoden fra sig. Kommunikations fejl i
sundhedsvæsenet er meget komplekse og har vist sig at hænge meget tæt sammen
med forskelle i hierarki, magtkampe, bekymringer over manglende lydhørhed hos
ledelsen, tvetydige
eller modstridende roller og direkte konflikter. Onde, lidt for tydelige,
rollemodeller blandt læger kan tvinge yngre kolleger til at lave fejl. For 7 år siden søsatte
Sundhedsstyrelsen en kort uddannelse af kulturmediatorer på sygehusene. Det var
typisk yngre sygeplejersker, der blev sendt på en uddannelse på et dansk
universitet, hvor fokus viste sig at være på tværkulturel konflikt håndtering.
Da de veludrustede kulturkonflikt mæglere kom tilbage i afdelingen blev de mødt
af de ældre kollegers irritation og mishag: vi gider ikke at høre om det der kultursammenstød. Projektet stoppede,
for konfliktmæglerne var nok velforberedt på konflikten med
indvandrerpatienter, men ikke på frontalsammenstødet med det uofficielle
curriculum: den tunge kulturelle kode sirup vi kalder ”plejer”. Til en forelæsning for medicinstuderende blev
en kompleks og stor gruppe patienter med et smart snuptag placeret i en særlig oprettet
kombineret social-diagnose kasse, som de studerende fremover bekvemt kan
anvende - som forelæseren udtrykte det: ”…..og
så er der 'etniske smerter' det er sådan når de ligger og beklager sig højlydt
og så er der alligevel ikke noget galt og de skal bare sendes hjem".
Sygehusene modtager uslebne diamanter fra lægeskoler og
professionshøjskoler. For at de kan glide ind i sygehuskulturen skal de 1) lære
det uformelle curriculum 2) lave en masse fejl når de støder ind i det
uformelle curriculum og 3) acceptere og internalisere det uformelle curriculum
som den mindst ringe samarbejdsform på et sygehus. Det skjulte curriculum er
det værktøj de ældre kolleger bruger til at imponere og samtidig påtvinge yngre
kolleger en bestemt måde at samarbejde og kommunikere på.
Det uformellem curriculum er på trods af sit omfang, en
usynlig lærebog. Den ligger ikke på intranettet, der cirkulerer ingen
piratkopier af den, og der er ingen der vil indrømme at de har læst den. Det gør
det ikke mindre spooky at der er skrevet over 133.000 videnskabelige artikler
om det uformelle curriculum på lægeskoler. Ideen om det uformelle eller skjulte
curriculum er gammel, men beskrives første gang i detaljer i Jacksons Life
in Classroom fra 1968. Alligevel er der ikke så meget som 5 minutters
omtale af det på de danske lægeskolers curriculum. Hvordan kan vi som læger
undgå at se et så gammelt og velbeskrevet problem i øjnene? Vi, der højlydt brøster
os af at være drevet af evidens, forskning, objektivitet og humanisme, har i
virkeligheden et broderskab i hospitalernes kældre (ikke kun på Riget), hvor vi
holder fast i at der er to slags viden: den synlige teoretiske viden, de
studerende tilegner sig mens de egentlig bare venter på at være modne nok til
at modtage den rigtige viden: det uformelle curriculum. Vi giver dem en lille forsmag
i lægeskolens tredje år, som beskrevet i The
Devil’s in the third year: a longitudinal study of erosion empathy in medical
schools fra 2009. Ved gentagne gange at måle medicin studerendes empati
over en årrække kunne man se at selv den mest hardcore empatiker måtte
underlægge sig virkelighedens usynlige curriculum og lægge den studentikose
blødhed fra sig i mødet med de ældre kolleger og sygehusets tidsrammer når de
kom i klinik første gang i det 3. studieår. Andre har påvist hvordan moralsk
og etisk klinisk beslutning forringes under lægeuddannelsen, fordi man ikke
har respekt for hvordan de skjulte værdier i organisationer og afdelinger
bidrager til problematisk umoralsk
lægeadfærd. Man taler om det uformelle curriculum som de relativt ufarlige
og banale adfærdsregler der altid vil være en del af en faggruppe, en
organisation og en afdeling. Der er imidlertid også et skjult curriculum som
helt unddrager sig analyse eller modernisering. Det skjulte curriculum er den
lavmælte men effektive proces hvorigennem unge læger trænes til effektivitet,
”hensigtsmæssig” patientforståelse, kliniske stereotypier, særlige kognitive
tricks og udelt hensyn til organisationens interesser. Den skjulte ”læseplan”,
giver studenternes ældre kolleger et spillerum at indprente eleverne de voksnes
værdier, overbevisninger og vigtigst, den "dominerende" kulturelle
holdning til arbejdet med patienter. Det skjulte lærestof siver ad uransagelige
veje ind i de studerendes tankegods – det er ikke noget der direkte prædikes
men er de underliggende toner der farver den måde de studerende langsomt ændrer
deres måde at se mennesker som patienter på. Men da den skjulte viden ikke er
til diskussion eller fælles refleksion vil der på en årgang af lægestuderende være
lige så mange versioner som der er studerende og hver lærer vil have sit unikke
curriculum. De studerende må selv rode mellem de mange versioner der serveres
for dem og i deres afmagt vil de ofte følge de mest højlydte og tydelige
kolleger – måske ikke altid dem med det bedste skjulte curriculum, men det er
lettere at efterabe fordi det udtrykkes tydeligere. Og hvordan vælger man den
bedste rollemodel når ikke ved hvad der bedst? Studenter tvinges til at vælge
den lette vej: lær hurtigt de sociale koder, tilegn dig de kliniske færdigheder
og få vinget nogle checkbokse af, så de kan se du er forandringsparat og
tilpasningsmoden.
Det er nærliggende at tro at mens det formelle curriculum
sikrer lighed og transparens i patientbehandling, så introducerer det uformelle
curriculum en vilkårlighed og egenrådighed der står udenfor regulering samtidig
med at den med stor sandsynlighed bidrager til den ulighed i
behandlingskvalitet vi ser som følge af patienters uddannelsesniveau, social
klasse og social kapital. Hvis vi vil ulighed i sundhed til livs er vi nødt til
at overordnet set at tage fat om det uformelle og det skjulte curriculum, få
det beskrevet og tilnærme det til det formelle curriculum. I stedet for at unge
læger bliver klædt af i det virkelige liv skal vi klæde dem ordentligt på til
det virkelige liv og det gør vi ved at gøre det skjulte curriculum synligt og
genstand for åben refleksion. Kliniske lektorer og seniore læger på sygehuse
skal trænes til at have fokus på at skabe en fælles forståelse for de gode
sider og værdier i det uformelle curriculum. Medicinstuderende skal lære hvor
potent medicin empati er: noget så simpelt som øjenkontakt
med lægen kan styre blodsukker og blodtryk. Hvis man lærer de studerende at
se
sociale udfordringer som en co-morbiditet (i modsætning til en irriterende
forstyrrelse) opnår man betydeligt bedre compliance. Hverken empati eller
social co-morbiditet er en del af det uformelle/skjulte curriculum. Lighed i
sundhed er ikke en verbal reform – den kræver at læger forstår hvordan deres
egen adfærd kan bidrage til ulighed. Det utroværdige uforudsigelige skjulte
curriculum er ikke skjult for sjov.
(Tak til Andreas Eiset for citat fra forelæsning)
Videotolkning - patientvenlig kommunikation i en multikulturel virkelighed
Videotolkning - patientvenlig kommunikation i en
multikulturel virkelighed
Ejeren af tolkebureauet ’perfect communication’ mener i et
læserbrev i Dagbladet Information d. 15. juli at videotolkning forringer
tolkekvaliteten og at der ikke er fagligt belæg for værdien. Samme indlæg fra
samme person blev bragt i Ekstrabladet
2.januar 2016. Det er en forkert vurdering, at videotolkning forringer
kvalitet og at der mangler fagligt belæg for videotolkning, er ikke bare ukorrekt,
men også bekymrende når læserbrevet er skrevet af ejeren af et tolkebureau. Det
må skyldes manglende erfaring med videoteknologien og videnskaben på området og
afslører et ukendskab til tolkeforholdene udenfor hovedstaden. Videotolkning er
globalt set ganske udbredt
og accepteret. Der er oceaner
af studier på området –flere går årtier tilbage.
Der er blevet lavet en dansk cost-benefit
undersøgelse og teknologien har efterfølgende været anvendt de sidste 6 år
i Region Syddanmark med stor succes og længere tid i
udlandet. Der er flere undersøgelser, der viser at videotolkede samtaler har
et højere fagligt indhold, de er mere fokuserede og patienterne føler større
tilfredshed1, samtidig med at videotolkede
samtaler varer kortere tid. Kvaliteten af samtalerne øges bla. fordi patienter
er bedre
informerede om deres sygdom og er mere tilbøjelige til at vælge videotolk
næste gangved videotolk ligesom deres deltagelse i samtalen øges. Det er samtalen
og samtalens indhold der er i fokus, patienterne
føler sig mere sikre og trygge, mens tolken oplever en mere professionel
rolle, hvor de ikke længere ”bare” er den irriterende 3.person. Mange tolke har
i fokusgrupper påpeget at det er ubehageligt at skulle sidde med patienterne i
venteværelset, hvor der kunne blive fremsat særlige krav og anmodninger om
generel hjælp – med videotolkning er der en professionel afstand. Patienterne
oplever at video tolkene er mindre stressede i modsætning til fremmøde tolke,
der ofte må løbe fra aftale til aftale eller køre mellem forskellige sygehuse. Endelig
føler patienterne sig bedre beskyttet i deres privatsfære ved den naturlige
afstand som en skærm skaber. Derudover er der en lang række mindre åbenlyse
fordele. Det mest glædelige er at det har øget anvendelsen af tolke fordi det
er lettere. En del patienter, der af psykiske årsager ikke ønskede tolke, og
derfor havde stort besvær med at gøre sig forståelige hos lægen, accepterede at
anvende tolk efter indførelsen af den nye teknologi. Tolkens køn er heller ikke
længere en barriere, da skærmen giver en vis afstand. Særligt har videoteknologien
øget anvendelsen af tolke i almen praksis, der nu stort set kun anvender video
tolke. Videoteknologien har desuden demokratiseret adgangen til tolkebistand
ved at lette adgangen i de store områder af Danmark hvor det før var svært at
få tolke: de mindre sygehuse i de geografisk udfordrede områder, på øerne og i
mindre byer og områder hvor der ikke bor tolke. Tolke får ikke løn mens de
kører men udelukkende for den tid de tolker – incitamentet til at køre 100 km
hver vej for 15 min tolkning var ikke til stede før videotolkningen. Der er
endvidere sket en eklatant udvidelse af det antal sprog der tilbydes tolkning i
gennem denne teknologi. Da tolke nu tolker mere end de kører i bil er der med
videometoden behov for meget færre tolke, som til gengæld får mere erfaring og
kan holde en reel arbejdsløn. Med få tolke med mage tolkninger opnår tolkene
lettere sundhedsfaglige kompetencer og glider lettere ind i de kliniske
problemer. Kvaliteten af lyd og billede er i dag af så høj standard (HD) at
kropssprog, tonefald, mimik og andre non-verbale signaler opfanges – al nyere
forskning tyder på, at videotolkning er på samme, eller bedre, kvalitetsniveau
end fremmøde tolke. Tolkene er ikke tilbøjelige til at oplyse det spontant, men
patienterne klagede over vanskeligheder ved at høre tolken ved telefontolkning
og patienterne var ofte, med rette, bekymrede for hvor tolken rent faktisk fysisk
befandt sig og om der var andre der lyttede med. De mange meget forskellige
dialekter på arabisk, kurdisk og visse asiatiske sprog kræver at det er den
korrekte dialekt der tolkes til og fra. Ved fremmøde er der betydeligt mindre
tilbøjelighed til at stoppe samtaler, hvor patienten har besvær med at forstå
tolken – med videosystemet er det meget lettere, og mindre intimiderende, at
stoppe og bede om en anden tolk. Besværet med fremmøde tolke har ledt mange
afdelinger til at anvende telefontolkning, men her er der alvorlige
kvalitetstab bla. er telefontolkede
samtaler betydeligt kortere og der opstår mange misforståelser, som ikke
opfanges under samtalen. En særlig vigtig forbedring er, at tolke, der sidder
ved en skærm kan slå ord op og tage noter ved længere beskeder for at forbedre
tolkekvaliteten. Vi ved fra fokusgrupper med patienter og tolke at patienterne
var meget bekymrede over de noter tolkene skrev ned under samtalerne. Dét
forstyrrende element, der tidligere påvirkede samtaleindholdet, har
videotolkningen fjernet. Videotolkningen har endvidere den store fordel at det
nu er muligt at anvende tolk til akutte problemer, særlig kort information
eller påmindelse om aftaler. Vi anvender videotolkning ved hjemmebesøg på
tablets (IPADs) og lægeambulancerne har udtrykt stort behov for en mobil adgang
til tolkning. Video tolkning er vejen frem og har vist sig at øge anvendelsen
af tolke, fordi det er lettere og giver færre afbrydelser, end fremøde tolke. Det
er bekvemt, det sparer
undersøgelser og genindlæggelser, det er patientcentreret, øger lighed i
sundhed, giver mere ro og mindre stress i patientsamtaler. Vi har anvendt
det i 7 år på Indvandrermedicinsk klinik hver dag i 4-7 ambulatoriespor og
kunne ikke drømme om at gå tilbage til fremmøde tolkning undtagen i ganske få
specielle tilfælde.
De fleste tolkebureauer udenfor Region Syddanmark har ingen
erfaring med videotolkning og der er derfor en tydelig, men rustik,
konservatisme i branchen. I den aktuelle situation er sagen nok at
tolkebureauer ikke er helt uvildige i denne sammenhæng. Danske Regioner gør nu
endelig alvor af deres 5 år gamle beslutning om at videotolkning er standarden
for tolkning og laver et samlet dansk udbud på området. Det betyder at en hel
del tolkefirmaer skal sætte sig ind i, og senere anskaffe, det nødvendige
udstyr for at kunne byde på opgaven. I det nye udbud vil der desuden være meget
klare krav til uddannelse af tolke. Også her skal tolkebureauerne
tage sig gevaldigt sammen. Til glæde for patienterne. Og så har vi slet
ikke været omkring de enorme fordele videotolkning frembyder i asyl/flygtninge
sammenhænge. For mere detaljeret gennemgang af tolkning i sundhedsvæsenet
henvises til en nyudgivet bog der dækker alle aspekter2.
.
1. Price EL, Pérez-Stable
EJ, Nickleach D, López M and Karliner LS. Interpreter perspectives of
in-person, telephonic, and videoconferencing medical interpretation in clinical
encounters. Patient education and
counseling. 2012; 87: 226-32.
2. Hsieh E. Bilingual
Health Communication: Working with Interpreters in Cross-cultural Care.
Routledge, 2016.
Hvem sitter der bag skærmen?
EPJ er blevet et bekvemt digitalt tilflugtssted, der
systematisk ødelægger det eneste vi egentlig er beregnet til som læger: at tale
med patienter om det, der betyder mest for dem, på deres egne præmisser og
derpå sammen finde en lindrende løsning. EPJ har frataget os evnen til at skabe
et patientcentreret overblik. Men måske kan vi nå at stoppe de alvorligste
konsekvenser, hvis vi lader være med at lade os forvirre af EPJs børnesygdomme.
Læge-patient samtaler er en truet procedure der er hårdt
presset på tid. Samtales vilkår meget anstrengte. I videofilmede
samtaler har man vist at 28 % af lægekonsultationer forstyrres af andre
personer og i 12 % af konsultationer måtte lægen forlade rummet. 5% bruges på
præ-konsultations aktiviteter (læse EPJ, hente pt) og 8% på post- konsultation
aktivitet (ny tid, afsked). Der blev brugt 25 % ved computerskærm uden patient
interaktion. Og nu viser det sig at lægens bedste ven, den elektroniske patient
journal, måske er endnu en forstyrrende faktor –den tredje partner
i et i forvejen temmeligt skrøbeligt parforhold.
Teknologi har ingen etik. Og sundheds-IT er ingen
undtagelse. Programmer indføres, software ændres og platforme opstår uden
aftageranalyser og uden at langtidseffekten monitoreres. Den elektroniske
patientjournal (EPJ) har totalt ændret lægers interaktion med patienter, men
det er først nu, mange år efter, at der er begyndt at komme bekymrende pip om
hvad det egentlig er der sker med læge-patient samtalen efter indførelsen af
EPJ. Både læger og patienter ændrer adfærd, beslutningsmønster og
kommunikationsform som reaktion på den måde EPJ demonstrativt, og egenhændigt,
uden dialog, har bestemt hvordan lægekonsultationen skal foregå. Vi diskuterer
ikke hvordan teknologien påvirker vores kliniske beslutningstagninger, fordi
EPJ diskussioner har været domineret af at de ikke virker, er for langsomme,
går ned etc. Men mange steder har det jo fungeret i årevis og der er nogen der har
store bekymringer over det de ser.
Marshall
McLuhan sagde ”The medium is the message”(1). Mediet (her EPJ) overtager,
hijacker, det faglige budskab og ændrer på vores læge-DNA: Hvordan
vi tænker, hvordan vi handler og hvem vi er som fagpersoner. Er du i tvivl,
så læs det blændende eksempel på den effekt EPJ havde på en medicinstuderende i
løbet af 7 måneder, i dette indlæg: Lost
in Translation? Fra at være lyttende, empatisk og loyal overfor patientens
fortælling og bekymringer om sin sygdom bliver studenten kortfattig, skematisk
og udetaljeret – han overser væsentlige signaler om differential diagnostik. Den
professionelle rolle om-defineres uden at inddrage os og ændrer umærkeligt læge-patient
samtalens formål uden at vi har bedt om det. Og det vi gør, gør patienterne som
regel også - så deres DNA pilles der
også ved: patienter holder op med at fortælle os om alternative forklaringer
eller bekymringer.
EPJ påtvinger lægen og patienten en one-size-fits-all samtale struktur og forcerer en bestemt ensartet
fremadskridende kronologi i patientens fortælling (som måske slet ikke er
gældende). EPJ skaber en bestemt organisatorisk biomedicinsk logik i patientens
fortælling, som patienten ikke kan genkende eller føle ejerskab til – patienten
giver op og overgiver sig til den fortælling som lægen, støttet af EPJ,
forsøger at skabe for patienten, ikke med patienten. Den mekaniske samtale
struktur styrer fokus mod én forklaring, og mod diagnostik og behandling: EPJ
skaber en kunstigt fornemmelse af et nødvendigt flow fra kronologi og logik i
patienthistorien til diagnosen og det direkte skred til handling: undersøgelse
og behandling. Man skal gøre noget, ikke lytte, man skal afslutte, ikke vente.
Vi påduttes et overdrevent fokus på handling på bekostning af indsigt og vi
renoncerer på dybde og kompleksitet i vores observationer – der er ikke en
rubrik til dem. EPJ flowet er unaturligt og kunstigt og forlanger derfor 100 %
opmærksomhed. EPJ skærmen drager os, suger vores opmærksomhed ligesom teenage
fodgængere med hovedtelefoner lader Facebook optage synsfelt og tanker. De
fleste undersøgelser af effekten af EPJ tyder på at læger, afhængigt af type,
anvender minimum
25 %, maksimum
42 % af konsultationstiden med at kigge på computerskærmen uden
patient interaktion. Og det er skam alvor. Vi bliver faktisk
personlighedsændrede af samlivet med skærmen. En undersøgelse med videofilmede
samtaler viser at læger, der anvender EPJ (ifht læger der bruger papir
journal) bruger mindre tid på kontakt og tillid med patienten, de har mindre
øjenkontakt, lægen er mindre involverende og opmuntrende til aktiv deltagelse,
mindre lydhør for patient oplysninger. Der er mindre opmærksomhed på psyko-sociale
faktorer og dermed ringere forståelse af patient kontekst. EPJ-læger bruger mindre
tid på at nuancere patient fortælling gennem kritisk refleksion sammen med
patienten, der er færre differential diagnostiske overvejelser, EPJ
involverer mere multitasking (associeret
med flere fejl) og der er flere samtale afbrydelser
(skærm-patient-skærm-patient) (associeret med flere fejl). Samtaler med læger
der anvender EPJ er
signifikant længere end samtaler med ”papir”-læger.
Umærkeligt tilegner vi os et copy-paste sprog fordi det er
det sprog EPJ taler og det er nemmest at vi taler EPJ sproget –skærmen er en
stædig sprogkolonialist og promoverer en dominerende mono-kultur. EPJ
diciplinerer læger, der hengivent underkaster
sig bureaukratiets behov ved at tilegne sig dets sprog og metoder, som det så
smukt er blevet udtrykt. Det har den konsekvens at EPJ bidraget til skabelsen,
splittelsen, af 3 typer læger: den
teknologi fikserede (ser 50% af tiden på skærmen) , den menneske-centrerede
(25% på skærmen) og den blandede type (35 % på skærmen), hvor hver type har
sin distinkte interaktionsstil, der påvirker om og hvordan
patienten, eventuelt, involveres.
EPJ modarbejde patientcentreret behandling og forhindrer
samskabelse (co-production) med patienten ved at stjæle både lægens
opmærksomhed og patientens indflydelse. Skærmen/EPJ bliver den 3. samtale
deltager der kræver og får mere opmærksomhed end der tilkommer den – den
irriterende pårørende der støjer. EPJ lærer læger (og patienter) en mere
biomedicinsk samtalestil og et mere informations-faktuelt fokus. Skærmen er en
magnet for opmærksomhed – en bekvem tilflugt eller et fristed for lægen der
leder efter en meningsfuld afslutning på samtalen. Som om EPJ rummer en skjult
sandhed der er bedre eller sandere end den patienten prøver at sælge og
tilbyder en slags ”mening” i sig selv. Skærmen er blevet et beroligende
tilflugtssted for lægen, der kan trøste og ”skærme” mod de patienttyper der gør
dem utrygge: den pro-aktiv krævende, den irriterende /besværlige, den alt for
komplekse, den socialt udsatte eller den multisyge. Det kan også blive en
flugtvej når lægen har behov for en pause i samtalen, hvis lægen ikke
ønsker/bryder sig om øjenkontakt, hvis lægen er i tvivl om symptomer, diagnose
eller behandling, hvis lægen ikke forstår patienten, hvis lægen ikke kan
overskue hvordan samtalen kan afsluttes eller som beskyttelse mod
følelsesmæssige og psyko-sociale problemstillinger. Skærmen bliver et alibi for
”willfull blindness” overfor problemer man ikke kan løse eller overskue. Patienter
der ikke selv er i stand til at at tage kampen op mod lægens skærm taber lægens
interesse. Patienterne ender med at lære at tie stille når lægen kigger på
skærmen eller skriver på tastaturet.
Læger har det også med at overgive sig hurtigt og lade
systemer og organisationer overtage deres faglighed – og så brokker vi os
bagefter når det er for sent. EPJ er smart på mange måder, men vi kan stadig nå
at genvinde kerneopgaven: meningsfulde faglige velbegrundede samtaler med
udgangspunkt i patientens vilkår, frygt og behov. Det kræver at vi tager fat i de
utilsigtede kliniske effekter der er af EPJ gennem undervisning, så vi kan
afbøde de mest alvorlige konsekvenser. De lægestuderende kan vi derimod nå at
redde ved at lære dem at holde fast i at EPJ er et redskab som vi bestemmer
over sammen med patienterne. De studerende skal udstyres med de humanistiske
digitale erfaringer vi andre aldrig nåede at få med. Næste generation af
studerende kunne passende lave en EPJ, der usynligt, støtter patientens
fortælling og lægens diagnose og måske kunne skabe netop den dyre tid der er
påkrævet, men som hele tiden stjæles af utidig indblanding fra det
teenageagtige digitale tredje hjul i læge-patient forholdet. God sommer og
velmødt i august i kø til IT-afdelingen for at få nyt log-on.
1. McLuhan M, Fiore Q. The
medium is the message. New York. 1967;123:126-8.
Abonner på:
Opslag (Atom)