Hasard med indvandrerkortet (1)
Forskning følger de riges sygdomme, var overskriften på en
artikel i Information 6. januar 2012. Sandheden er også at forskning i de
fattiges sygdomme oftere får en politisk dagsorden end de riges sygdomme gør og
det bidrager til at skjule og fastholde ulighed i sundhed. Det bekræfter 4 forskellige nyheder om
flygtninge/indvandrere: 1) Flere indvandrere kommer på førtidspension (Fyens
Stiftstidende 2.januar), 2) Indvandrere dør hyppigere af infektioner end
etniske danskere (Kristeligt
Dagblad 2. januar), 3) Århus og Odense tiltrækker svage indvandrere (TV2
Østjylland 3.januar) og 4) Indvandrere får ikke de helbredscheck de skal
have af kommunerne (DR Indland 2.
januar ). De 4 nyheder hænger imidlertid uløseligt sammen og er
efterfølgende blevet brugt til at spille indvandrerkortet. Inden der spilles for meget hasard med
indvandrerkortet kan det måske være på sin plads med lidt facts om
flygtninge/indvandreres levevilkår og sundhedsproblemer. Hvis vi tager den
sidste nyhed først så kræver den tidligere regerings støtteparti nu obligatoriske
sundhedscheck ”for at sikre, at vedkommende ikke har nogle sygdomme som kan
smitte andre. Vi har tidlige set udbrud af sygdomme, som vi ellers havde
udryddet i Danmark, netop på grund af smitterisikoen”, siger partiets
sundhedsordfører til avisen.dk den 3.1.2012. Det er ikke korrekt: f.eks. er
over 99 % af etniske danskere med tuberkulose blevet smittet af en etnisk
dansker med tuberkulose (Troels
Lillebæk et al 2001) og der har været stigning i forekomst af tuberkulose
særligt blandt yngre etnisk danske mænd (Bekymrende
spredning) og 50 % af heteroseksuelt smittede etnisk danske i Danmark
smittes udenfor Danmarks grænser. Sundhedsstyrelsen skrev allerede i 2002 at ”
Sundhedsstyrelsen har ikke overblik over, hvordan de forskellige myndigheder og
organisationer samarbejder, men det er Sundhedsstyrelsens indtryk, at der er
behov for en koordinering og et tættere samarbejde mellem myndighederne samt
behov for retnings linjer fra de centrale myndigheder” (Sundhedsbetjening
af flygtninge), men nu 10 år efter er overblikket ikke bedre og kun 1/3 af
kommunerne har tilbud om helbredstjek til flygtninge/indvandrere. Sygdoms billedet
blandt flygtninge/indvandrere er kompliceret og sammensat, varierer mellem de
etniske grupper og hver region har deres særlige udfordringer. Sygdomsbilledet
kan i starten af opholdet i Danmark være præget af infektioner, mens det senere
bliver præget af helt andre sundhedsproblemer: Vi har i Indvandrermedicinsk
klinik på Odense Universitetshospital undersøgt 550 langvarigt syge
flygtninge/indvandrere fra Odense og som i gennemsnit har boet i landet over 10
år og ingen af dem lider af hiv, tuberkulose eller smitsom leverbetændelse.
Derimod har de andre mindre eksotiske levevilkårssygdomme som har
besværliggjort deres integration enten fordi de brugte deres
integrationsperiode på at gå til læge og på sygehus eller fordi sygdommen er
blevet overset eller fejltolket: psykiske og fysiske handicaps, kroniske
sygdomme, kræft og fysiske/psykiske traumer som følge af fængsling, tortur,
krigsoplevelser eller ekstrem hjælpeløshed under flugten. Hvis det var blevet opfanget
ved ankomsten og inddraget i en tilpasset integrationsproces så havde de haft
en chance i Danmark. F.eks. bør flygtninge med sygdomme, handicap eller andre
særlige udfordringer kompenseres med en længere tilpasset integrationsperiode
end andre flygtninge. Sprogindlæringen og hukommelsen er reduceret hos
patienter med psykiske traumer (Nedsat
hukommelse ved PTSD) således at de har svært ved at koncentrere sig i
sprogskolen og deres danske ordforråd er sparsomt og forsvinder hurtigt hvis
det ikke anvendes. Denne skrøbelige gruppe flygtninge bør derfor have et
særligt tilpasset integrations tilbud ved ankomsten og ikke først 10 år efter,
hvor de ofte er endt i en kronisk tilstand uden behandlingsmulighed og hvor
tilegnelse af sprog og andre færdigheder er umulig. Screening af flygtninge
blev i slutningen af 80’erne lagt ud til kommunerne og de praktiserende læger
og dermed forsvandt denne screening i praksis fra den ene dag til den anden. Laboratorierne
modtog ikke prøver efter ændringen. På trods af flere forsøg på at få
screeningen genindført er det ikke lykkedes: hverken nationalt eller regionalt
har man ønsket at efterkomme de gentagne opfordringer der er kommet fra de
kommunale integrationsmedarbejdere, Dansk Flygtninge Hjælp, Røde Kors og
Indvandrermedicinsk klinik, samt nu senest med en undersøgelse der viser at
under 1/4 af kommunerne tilbyder et helbredscheck. To kommuner i region
Syddanmark har bedt om støtte fra Indvandrermedicinsk klinik i Odense, til at
screene ny ankomne flygtninge, men det blev ikke en realitet pga. nedskæringer
og administrative uklarheder. Hvad angår overdødelighed af infektioner, så er
der tale om f.eks. hiv, tuberkulose og leverbetændelse, der kan forebygges og
behandles og her er miseren manglende tilpasset information til etniske
minoritetspatienter på deres eget sprog og manglende viden blandt
sundhedspersonale om de særlige forhold der eksisterer omkring disse sygdomme
blandt etniske minoriteter. I en engelsk undersøgelse fandt man at afrikanske
patienter der blev diagnosticeret meget sent med deres hiv-infektion ikke var
klar over at de kunne få meget effektiv behandling og andre var bange for at
sundhedspersonalet ville sladre om deres hiv-infektion. Noget lignende er
fundet ved en dansk undersøgelse og det tyder på at sundhedsinformation ikke
tilpasses de modtagere der har mest brug for viden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar