‘Gud gav os en mund der kan lukke og ører der ikke kan lukkes....på en
eller anden måde burde det vel sige os noget....men hvad?’ (Edward
Steichen)
Sidste blog handlede om de uskrevne patientregler. Nu er tiden kommet til de usynlige regler der styrer
lægers relation med patienter.
Det sker meget sjældent, at en patient
beder lægen om at holde mund, men det ville
måske hjælpe lægen en gang imellem, for i to ud af tre lægesamtaler er
patientens eneste
bidrag til samtalen ”hmm” og det betyder
omvendt, at hver 3.læge tilsyneladende er tilfreds med, at denne ret
uspecifikke lyd gør det ud for en patientinddragende samtale. Forståelsesrammer
er som tandbørster - vi har alle vores egen og vi ville brække os hvis
vi skulle bruge de andres. Læger og patienter har imidlertid et problem her,
for de er nødt til at prøve at forstå hinandens, ofte forskellige,
forståelsesrammer, hvis de vil have en konstruktiv samtale: læger for at kunne
lave et stykke tilfredsstillende og holdbart professionelt arbejde som giver
mening for patienten og for patienten gælder det om at få anerkendelse og
lindring for sine symptomer med minimal angst og positive fremtidsudsigter. Og
dét kræver at vi er villige til at bruge hinandens tandbørster.
Sygdom er en meget dårligt defineret tilstand &
lægevidenskab forstås bedst som en, uskøn, kunstart. Men selv uskønne
kunstarter har uskrevne regler – det gælder også lægevidenskab. I sidste blog
forsøgte jeg at komme med nogle bud på patienters uskrevne regler, så her
følger et bud på de uskrevne lægeregler, som patienter kan have gavn af at
kende.
•
Det vi lærer på studiet bruger vi kun sjældent. Vi
gennemgår en mesterlære – og dét vi lærer afhænger af mesters stil: nogle tror
de selv er en kost mens andre tror patienten er kosten. Og mester er, på godt
og ondt, den seniore læge, der tydeligst udtrykker holdninger og viser
lærlingen de ”smarte tricks” til at komme gennem dagen.
•
Vi går ureflekterede ud af de fleste patientsamtaler
– vi finder aldrig rigtig ud af hvorfor nogle samtaler går godt mens andre går
skidt.
•
Vi bærer nag: én besværlig patient præger de
efterfølgende samtaler med sagesløse patienter.
•
Vi har tænker anderledes når blodsukkeret er
lavt – vi skærer hjørner og klipper hælen af når vi er sultne.
•
Vi kan kun håndtere ét organ ad gangen og bliver
forvirrede af sociale problemer. Jo mindre vi ved om patienten jo lettere er
det at tage en beslutning – også kaldet neutral sagsbehandling.
•
Vi kender ikke Dr. Google eller hans kliniske
teorier, der sjældent er beskrevet i lægebøgerne
•
Det er
egentlig patienten, der er syg, men læger kommer ofte i tvivl og så svækkes
deres dømmekraft.
•
Halvdelen af læger er bange
for at lave fejl eller at blive uretfærdigt beskyldt for at lave fejl mens
9 ud af 10 læger i samme undersøgelse mener det er arbejdspres og dårlige
vilkår der skaber fejl. 0-fejls kulturen forhindrer læger i at lære af fejl.
•
Hvordan lægen opfatter en patients problem
afhænger af læge-patient relationen. Patientens sygdom og relationen med lægen
styrer, hvad lægen fokuserer på i patientens historie. Hvis lægen kan lide dig
og du kan lide lægen, så går det glat og godt.
•
Sygdomskategorier er mest vigtige under
lægestudiet – sygdomskategorier
er mindre i den kliniske hverdag. Sygdomskategorier
er vigtigst i akutte situationer – mindre vigtige i den praktiserende læges
langvarige behandlingsrelation med patienten.
•
Specialiseringen driver udviklingen hen imod
sygdomskategorier og den ”one-size-fits-all” tankegang, der ligger bag retningslinjer.
•
Hvor trist og ubehageligt det end måtte være, så
er diagnoser et socialt skabt fænomen. Antropologer
observerede 30 læger i 168 timer og fandt at diagnoser blev til i
relationer og kontekster mere end i retningslinjer. De fandt at lægers data og
informationer, der danner grundlag for diagnostik, er fragmenterede og derfor
udvælges kontekstuelt. Ikke overraskende så påvirker og forvirrer afledning og
forstyrrelser de fleste beslutningsprocesser, mens den begrænsede tid
forhindrer refleksion over det diagnostiske forløb, hvilket betød at man ofte
for længe fastholdt forkerte diagnoser/kliniske overvejelser.
•
Læger overser i 70 % af tilfældene når sociale problemer
er direkte årsag til indlæggelse, fordi der ikke er en diagnose tilknyttet
social co-morbiditet. Sygdomsproblemer, der ikke er omfattet af
retningslinjer
opfanges ikke. Hvis afdelingen fik flere penge for at registrere de
sociale forhold ville ulighed i sundhed blive tydeligere.
•
Mandlige og kvindelige læger er ikke ens: mandlige
læger ordinerer mindre smertestillende medicin, bestiller
flere undersøgelser uden værdi og mænd afbryder
kvinder 95 ud af 100 gange. Det er blevet sagt at ”Når både mænd og kvinder har bukser på er det ikke så svært at kende
manden: det er ham der lytter” (anonym).
Ubevidst bias og overdreven reference til irrelevante
detaljer om patienten, ”framer”
patienten uden at levne patienten en
chance for at forsvare sig. Andre har beskrevet hvordan røgen fra
slagmarkshumoren i kirurgernes kaffestue forplanter sig i
patientsamtalerne. Ord betyder noget. F.eks. kan stigmatiserende
sprogbrug i journalen påvirke yngre lægers tilgang til patienter på en
signifikant negativ måde og ændre f.eks. deres bedømmelse af patienters smerteoplevelse
i subjektiv retning og påvirker patientbehandlingen negativt i mindst 10 år
efter der første gang optræder en stigmatiserende omtale af patienten. Lægesprog
er nok uhyre præcist for andre læger, men ikke for patienter. Vigtige detaljer går tabt når
lægesprog skal oversættes til lægmandssprog, fordi læger ikke uddannes til at
bevare detaljerne i forklaringer.
”Tålmodighed er
hovednøglen i enhver situation. Man må have sympati for alt, overgive sig til
alt, men stadig skal man være tålmodig og overbærende”, sagde Franz Kafka,
men det har sin pris, at være lydhør og tage beslutninger dagen lang. I løbet
af dagen bliver vore beslutninger mere og mere sløve. Når vi bliver trætte
bliver vi overmandet af ideer vi for længst har tænkt igennem og afvist mens vi
var mere friske. Beslutningstræthed
pga overbelastning og mental udmatning på grund af patienters
kompleksitet og tvetydighed påvirker kvalitet og dømmekraft hos læger, ja
selv kvalitetskontrollen
bliver træt og laver fejl. Beslutningstræthed er farligt, men er almen
menneskeligt, og der skal derfor tages hånd om det i arbejdstilrettelæggelse.
Læger bliver oftere udbrændte mener mange, men andre har
peget på at det måske er udtryk for et mere eksistentielt problem: læger lider
af moralske
skader fordi de ikke kan gøre det de troede de var ansat til. Men læger er
så heller ikke helt enige om hvad de er ansat til: Forskning? Patienter? Penge?
Administration? Produktion? Passe på sig selv? Og der er ingen der kan hjælpe
dem med at svare på det. Men sagen er, at uanset årsagen, så er moralske skader,
følelsesmæssig
udmatning og udbrændthed blevet kædet sammen med brud på
patientsikkerheden, så det skal tages alvorligt – for lægens og for patientens
skyld. Der er behov for at læger involveres (og involverer sig) mere i
beslutninger om deres arbejdsforhold, teknologibehov- og anvendelse ligesom der
er behov for at forholdene omkring deres traditionelle autonomi afklares.
Endelig er læger ofte dem der ser resultatet af ulighed, forskelsbehandling og
uretfærdigheder, men de har
ikke kompetencer til at gøre noget ved årsagerne og er ofte placeret i
stillinger, hvor det kan være problematisk at ytre sig om socialpolitiske
forhold. På den anden side er læger umanerligt forfængelige og er mest
tilbøjelige til at tale de fattige og sårbares sag, hvis det kan bibringe dem
selv noget
stjernestøv og en lidt højere H-faktor.
For overleve, udvikler læger et
lægeligt ”overjeg”, der tjener til at formindske lægers personlige lidelse og
til at beskytte læger mod for stærke følelser af skyld, frygt og håbløshed.
Hvis den lægefaglige side af det medicinske ”jeg” dominerer, kan læger dog
forsømme at pleje de personlige roller, der er afgørende for deres eget
velbefindende, herunder når de selv bliver syge og i forhold til patientens
rolle. Måske er der behov for en ny pagt mellem læger og patienter, der gør det
muligt for læger og patienter kan være fejlbehæftede og opfører sig
menneskeligt – vi kan alle få nok af overbelastning og urimelige krav og bør
være acceptabelt at kunne sige, at "nu er nok er nok, der er
ikke mere at gøre” – både for patienter og
læger.
Læger skal kunne mange
mærkelige ting, oftest ting de slet ikke lærte i den
sorte lægeskole. Hvad er social ulighed i
sundhed? Hvordan påvirker neo-liberalismen menneskers helbred? Hvad er en
sygdomsbyrde? Hvem bestemmer i sundhedsvæsnet? Hvorfor siger patienter noget
andet end det der står i bøgerne? Men de skal også forholde sig til meget
(meget!) forskellige patienttyper:
Google-patienten, den aggressive patient, patienten der er vant til at
bestemme, den stille patient, den grådkvalte patient, den intimiderende
patient, den shoppende patient, den nedladende patient og den servile passive patient.
Udover spændende og udfordrende
patienter, der kan internettet udenad, så skal læger også lære at tackle
ubehøvlede, højrøstet og mobbende kollegaer, nedbrud
i konstant skiftende IT-systemer, en
organisation der nægter at blive klogere og de skal lære at beskytte sig selv
mod det selvekspanderende dokumentariske pseudoarbejde og udbrændthed.
Patienter leder efter et
normalt liv med sygdom, mens lægen skal finde det unormale i sygdommen. Fordi
normalitet kun skabes ved hjælp af uorden og indefra for kroniske patienter, så
bør læger også tilbyde patienter den metafysiske hjælp, de har brug for til at skabe
mulighed for en, omend uregelmæssig, normalitet. Bedre behandlinger kan kun opnås,
når videnskabelige-teknologiske fremskridt bliver matchet med lige så store fremskridt
i lægers humanistiske kompetencer. Der er brug for at der på ledelses- og
beslutningstagerniveau spreder sig en ydmyghed og respekt for kompleksiteten i
nutidens medicin og det brede spektrum af arbejdssammenhænge, hvor patienter og
læger (og andre ansatte) mødes. Med specialisering, øget hastighed og
teknologisering er der ekstra grund til at overveje en meget mere detaljeret viden
om læge-patientforholdets rolle i patientinddragelse. Teknologien skal nok
overleve, men hvis vi ikke insisterer på den humanistiske forståelse af
patientbehov og lægers interaktionsstil, så kommer teknologierne til at
forstærke de mest negative sider af læge-patientforholdet. ”Den der
læser lægevidenskab uden bøger sejler uden søkort, men den der læser til læge uden
patienter lægger aldrig fra kaj” som William Osler sagde.
Læger tilegner sig gode forudsætninger (moral, etik og
viden) lige så let som mæslinger, men det kræver at de bliver udsat for dem,
som filosoffen og teologen Francis
Schaeffer har udtrykt det. Og dét er måske problemet, for hvis lægestuderende
ikke aktivt og løbende eksponeres for de gode forudsætninger, så vil de være
mere tilbøjelige til at lade sig smitte
med det skjulte curriculum, der sælges af de negative rollemodeller lige så
let som man kunne sælge livsforlængende eliksirer til de hungrende kunder i det
vilde vesten.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletHavde sidste 12 år af min aktive tid ofte dit navn in mente grundet tiltagende andel af PTSD-ramte. Overvejende medicinsk behandlede, men nytte af CBT, EMDR og senest EEG-baseret biofeedback. 2år sammen m Svend Thordsen i Faaborg, men ellers solopraksis ("deltids" 60 t/ugen) i Horsens.
SvarSletTravlhed - jeg havde afsat 60 min til alle (Svend havde 20 - mange har mindre) => jeg har ikke fået så megen input/stimulation fra andre(s) miljøet - heller ikke dit; men ønskede det.
Dit indlæg her, får jeg imidlertid intet ud af. Så forvirret, som jeg opfatter det, tror jeg da ikke du fungerer i hverdagen?
Vel: jeg er nok for gammel. Har pensioneret mig. Jeg genkender nok noget - men det meste er mig langt ude og jf. min erfaring m patientkontakt mig helt ukendt