Når man
systematisk arbejder med de helbredsproblemer der knytter sig til svage
patienter som f.eks. flygtninge/indvandrere bliver det ulideligt klart hvor
megen umage sundhedsvæsenet, politikere og sagsbehandlere i virkeligheden gør
sig for at fastholde barrierer for patienter og borgere. Foreløbig er det
blevet til syv basale system synder som opretholder ulighed i adgang til
sundhed – men der er nok mange flere.
1)
Berøringsangst og angsten for det ukendte er én
af de helt grundlæggende mekanisme, der fastholder ulighed. Vi møder det ”nye”
med vores ”gamle” præmisser som vi er opvokset med og det er sjældent en særlig
produktiv strategi. Og hvis noget er for bizart, anderledes eller uforståeligt
så ignorerer vi det simpelthen. Det betyder i praksis at vi lader en
befolkningsgruppe urørt sundhedsfagligt, socialt og i realiteten også juridisk.
I mange tilfælde gør lovgivningen direkte fortræd fordi minoritetsgrupper og
svage patienters behov og realiteter ikke har været med i grundlaget for
lovgivningen. Det samme gælder adgangen til sundhedsydelser f.eks. det frie
sygehusvalg, dansksproget patientinformation eller manglende accept af
forskelle i værdier.
2)
Det
er misforstået politisk korrekthed
når relevante oplysninger om etnisk herkomst ikke må noteres i f.eks.
sygehusjournaler. Det er sundhedsfagligt væsentligt om en patient kommer fra
Somalia hvis patienten har hoste med stor risiko for tuberkulose og det er en
væsentlig oplysning at patienten kommer fra Iraq hvis der er søvnbesvær og
migræne som tegn på post traumatisk stress. Etnicitet er også relevant i.f.h.t.
tolkebestilling og i forhold til særlige forhold omkring visse indgreb. Det er
misforstået politisk korrekthed når særlige sundhedstilbud til bestemte
befolkningsgrupper afvises som stigmatiserende selvom det eksisterende
sundhedssystem ikke er i stand til at inkludere samme befolkningsgrupper i det
eksisterende system.
3)
Det
er meget let at blive enige om at man ikke forstår hinanden. Professionelle diskvalificerer sig selv
meget hurtigt når de møder patienter med anden etnisk oprindelse end dansk. Vi
kender undskyldningerne: jeg kender ikke den kultur patienten kommer fra,
patienter fra den befolkningsgruppe hører alligevel ikke efter hvad vi siger, patienten er
analfabet og vil jo ikke kunne forstå noget alligevel etc.. Ofte opleves der en
imaginær kulturel kløft der er så bred at den professionelle slet ikke føler at
vedkommendes viden og erfaringer kan anvendes. Dermed holder man op med at
spørge og man holder op med at rådgive, hvormed patienter med anden etnisk
baggrund end dansk ikke får den samme information og behandling som andre
patienter.
4)
Og
I vores iver efter at undskylde vores utilstrækkelighed tyer vi som altid til manualer. Der skal manualer til alt det
vi dybest set ikke forstår – også mødet med patienter fra andre lande. Der forlanges
manualer om etniske smerter, om religion, om ramadanen og om kulturmødet. Ja vi
uddanner endda kultur mediatorer. I praksis dækker aktiviteterne, hvor
velmenende de end måtte være, over at vi ikke ved hvordan vi skal opføre os
professionelt: dvs. lytte, tolke, motivere, informere, rådgive målrettet den
patient vi står overfor. Dét kan ingen manual kompensere for og vi ved fra
flere undersøgelser at det patienter af anden etnisk oprindelse end dansk beder
om er at blive taget alvorligt.
5)
Når
vi i det sociale/kommunale system og i sundhedsvæsenet systematisk ignorerer,
overser eller bagatelliserer faresignaler hos svage borgere og patienter så
udviser vi ikke rettidig omhu. Med
eksempel i traumatiserede flygtninge er det blevet klart at på trods af relevante
traumer og efterfølgende relevante symptomer, klager og signaler så lykkes det
alligevel for hovedparten af disse borgere og patienter at opholde sig i
Danmark 10-15 år før de bliver opfanget. Fra en lovende integrationsproces
befinder patienten sig pludseligt i en situation hvor en re-integrationsproces
vil kræve en særlig og meget dyr koordineret indsats, der inddrager både
somatiske, sociale og psykiske faktorer. Resultatet er en relativt stor gruppe
af utilfredse og uintegrerede patienter, med komplekse uafklarede
sundhedsproblemer, som næppe, uden en ekstraordinær indsats, vil få mulighed
for at leve et normalt liv. Det ser
ud til at denne desintegrations proces kunne være undgået hvis symptomerne
havde været opdaget tidligere i forløbet. Vi har i indvandrermedicinsk klinik set
170 patienter ind til nu, men det er estimeret at der alene i Odense er ca.
4.000 traumatiserede Odense borgere med anden etisk baggrund der allerede har,
eller er i risiko for -, at udvikle en behandlingskrævende kompliceret tilstand
der kan føre til en desintegrationsproces.
6)
Det er
sjældent ydmyghed der præger ansatte i sundhedsvæsenet og der er i realiteten
ingen der kan gøre os rangen stridig. Vi tager konstant beslutninger på
patienternes vegne fordi vi ved hvad der tjener dem bedst, synes vi. Men der er så meget vi ikke ved vi ikke ved
og det er tragisk at det netop er det der får sundhedsvæsenet til at gå i knæ i
mødet med de fremmede patienter. Vi tordner på med undersøgelseprogrammer,
speciallæger og informationsmaterialer og vi undersøger gerne patienterne fra
top til tå indtil vi finder noget der kan forklare patientens klager. Men hvis
vi ikke fra starten har forstået hvad det er patienten klager over og ikke
mindst hvorfor patienten klager så er hele øvelsen forgæves og skyder oftest
langt ved siden af patientens behov. Lægens spørgsmål stiler mod en diagnose,
mens patienten søger noget meningsfyldt, en forklaring og en hjælp. Lægens
spørgsmål hjælper ikke patienten og patienten bliver frustreret men trænes
samtidig til at opføre sig som en patient forventes at gøre: eet symptom ad
gangen og ikke rode tingene sammen, tak. Dermed bliver migræne og rygsmerter en
standard sygdom som lægen er tilfreds med og patienten opnår dog i det mindste
kontakt med lægen ved at udtrykke symptomerne sådan som lægen vil have det. Men
at problemer med familiesammenføringen, dårlig økonomi, elendig nattesøvn og
mareridt er baggrunden når patienten aldrig frem til.
7)
Den
skandinaviske lighedsmodel forudsætter at alle kender til tilbuddene, at alle er
lige gode til at anvende adgangen til sundhedstilbud og at man selv opsøger
tilbuddene. Hvis man ikke kender eller ikke udnytter de tilbud sundhedsvæsenet
tilbyder så er det ens eget problem. Det vi ofte ignorerer er, at hvis man ikke
har værktøjet til at udnytte sundhedstilbuddene så har man i praksis en meget
ringe mulighed for at udnytte tilbud som andre har umiddelbar adgang til. Som
eksempler kan nævnes det frie sygehusvalg, omvisiteringer af henvisninger,
kontakt med privatpraktiserende speciallæger, ventetidsgaranti eller rygestops
undervisning, diætvejledning og mammografi screening. Ligheden i adgangen
forudsætter at man er god til at læse at man har et solidt netværk og at man er
en lille smule stædig og vedholdende.
Vi
er som professionelle egentlig ret uprofessionelle når det gælder de svage patientgrupper: de må
komme hen til os hvis de vil have hjælp – hvis de ikke gør det, så bekræfter de
i vores øjne at de selv er ude om at de ikke får tilbuddene: de vil jo ikke
have dem og de hører ikke efter hvad vi siger. Og det er derfor de er så meget
mere syge end os andre. Problemer er at det er os, de ansatte i
sundhedsvæsenet, der ikke er professionelle. Det kan vi meget nemt gøre bedre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar