(Bragt første gang i Ugeskrift for Læger)
”Livet handler ikke om at have gode kort, men om at spille
klogt med de dårlige kort”
(Robert L. Stephenson, forfatter til bl.a. ”Skatteøen”)
En by i USA opstillede knapper ved fodgængerfelter, så
gående kunne sikres grønt lys. Alle var glade og fodgængerne følte deres behov
blev imødegået ved at de kunne ”styre trafikken”. Det viste sig bare senere, at
der ikke var forbindelse mellem den lysende knap og lysreguleringen i byens
gadekryds. Lyskrydset styredes suverænt af bilist behov.
Mener vi det virkeligt, når vi siger patient involvering og
fælles beslutningstagning sker med patienten i centrum og på patientens
præmisser? – eller er vi tilfredse, hvis bare patienten har en oplevelse
af at være involverede? Det er blevet sagt, at hvis man ikke sidder til bords,
så er det sandsynligvis fordi man selv på menuen. Hvis vi mener at patienter
skal spise med ved bordet, så må de også være med til at bestemme menuen.
Dét gjorde patienterne i den grad på den 4.
nationale konference om brugerinddragelse i Nyborg d. 1. november 2018. Her
var der klart medvind blandt deltagerne for at inddrage patienter og pårørende
meget mere i beslutninger og behandling. Men der var også en klar fornemmelse
af, at der skulle mere end en let medvindsbrise på direktionsgangen til før
ideen var nået ud i alle led og hjørner af organisationen – måske var der
ligefrem brug for en solid storm.
Brugerinvolvering er ikke et teknologisk fix, det er ikke en
humanitær indsats, det er ikke gjort med et brugerråd og et samtaleredskab er
ikke nok i sig selv. Patientinvolvering er ikke følelsesladet velgørenhed - det
er ganske enkelt en nødvendighed, hvis sundhedsvæsnet fortsat vil være
patientens naturlige valg af samtalepartner når kroppen støjer – for dr. Google
står i kulissen, parat til at springe ind som real-time passioneret og empatisk
samtalepartner døgnet rundt, hvis vi svigter.
Patienter skal, helt basalt, være lidt gladere, når de
forlader lægens bord, end da de ankom til lægen. I hvert fald skal de føle sig
enten mere trygge, mindre urolige eller mere oplyste. Og de skal føle de har
haft reel indflydelse på samtalens udfald og de skal være sikre på, at de vil
blive bragt sikkert gennem forløbet.
Men for at dét projekt skal lykkes, så er der nogle uskrevne
regler, der kan være gode at kende. I 2 ud af 3 læge-patientsamtaler er patientens
eneste bidrag lyden ”hmmmm”. Det er så op til lægen at vurdere om det
betyder ”ja”, ”nej”, ”Ved ikke” eller ”Aner ikke hvad du taler om”. Dét må
kunne gøres lidt bedre, så her er først de uskrevne patientregler:
•
Det er
patienten, der er syg (Patient historien er, fra patientens synsvinkel, en
åben opdagelsesproces, som lægen inviteres til at følge. Det er ikke en strikt
skabelonstyret afrapportering af kroppens tilstand til lægen og for lægens
skyld. Gå på opdagelse i patientens fodspor).
•
Enhver
patienthistorier starter som en pløre (Patienter går netop til læge fordi
kroppen støjer og roder symptomer, angst og funktionstab sammen til en pløre.
Det kræver stålsat intellektuelt samarbejde med patienten at modellere form,
sprog, struktur og betydning til noget der giver mening for begge – ikke kun
for lægen).
•
Alle
mennesker er rationelle på deres egne præmisser (Lad dig ikke forstyrre af
at du synes det er irrationelt, prøv i stedet at fokusere på hvad patientens
præmisser er for sin holdning og adfærd. Forståelsesrammer er lidt som andre
menneskers ulækre tandbørster: vi brækker os ved tanken om at skulle bruge de
andres, men vi dør ikke af det).
•
Patienter
lytter ikke før de har tillid til dig (Den tid du ikke bruger på patienten
tager patienten fra dig senere hen – skab først tillid, så lytter patienten).
•
Patienter
er mest motiverede, hvis de kan lide dig (Patienter tænker før alt andet,
ligesom dig: kan jeg lide denne person? Har personen respekt for mig? Kan jeg
få tillid til denne person? Så, prøv at være aktivt menneskelig og anmod om et
tillidsfuldt og respektfuldt professionelt venskab med patienten).
•
Patienter
er klogest hjemme i sofaen (Vær tilgængelig for spørgsmål der først står
klart for patienten efter samtalen – når de sidder trygt hjemme i sofaen – invitér
til dialog på email/SMS ved uklarheder).
•
Patienter
spørger mere, hvis du spørger mere (Spørg, så behøves du ikke gætte
forkert. Enhver samtale har en tur-tagning, men bør ikke være 2 monologer.
Invitér til spørgsmål, selvom du tror du kender spørgsmålene – spørgsmål avler
spørgsmål).
•
Patienter
gør kun som du siger, hvis du vil dem på godt og ondt, i tykt og tyndt, til
døden Jer skiller (Alle mennesker med sygdom søger anerkendelse for deres
lidelse – både store og de små lidelser. Manglende anerkendelse internaliseres
af patienten: min person, mit liv og mine følelser diskvalificeres, så dem
holder jeg for mig selv. Tag patientens oplevelse alvorligt uden at
bagatellisere den, for det tjener mest til at berolige dig selv, mens det gør
patienter usikre eller vrede).
•
Patienter
kommer igen, hvis du ikke skælder ud (Patienter får mere skæld ud end vi
ved – oftest under 4 øjne. Mennesker prøver kun få gange på at blive forstået –
så giver de op for at undgå flere ydmygelser. Patienter vil gå langt for at
undgå ydmygelser, hvis de én gang har prøvet det. De trækker sig, svarer kort
og uddyber ikke – og gør dit arbejde svært. Ingen bliver raske af skæld ud).
•
Patienter
kommer igen, hvis du stiller gode spørgsmål (Når man hører en god melodi
vil man høre den igen – det er hjernen der beder om mere dopamin. Sådan er det
også med den gode samtale, hvor dine spørgsmål hjælper patienten med at
udtrykke sig om noget der er svært).
•
Patienter
er ofte meget mere optimistiske end du er (Mennesker gider ikke at være
syge, handicappede eller at dø. De leder efter lys i mørket og håndplukker
informationer der kan tænde et lys, mens de overhører de negative toner i din
besked. Patienter er ikke bange for at dø i samme grad som de er bange for at
de skal blive sårbare på det vigtigste punkt: de frygter at deres ‘Jeg’,
personligheden, identiteten, skal skrumpe ind til et sygdomsikon, eller helt
forsvinde mellem de kaotiske kropssignaler. Demoralisering er hyppig ved sygdom
– sårbarhed opstår, hvis det er patienten selv der føler situationen er håbløs
mens lægen mener noget helt modsat – patienten føler sig negligeret mens lægen
synes patienten overreagerer).
•
Lad
patienten referere hvad der er konklusionen på en svær samtale, så du kan høre
hvilken tone de tager med ud af samtalen).
•
Patienter
tager gerne medicin, hvis bare det kan gøre dig glad (Spørg patienten
hvorfor de tager medicinen: er det for deres egen skyld, for samleverens skyld,
for familiens skyld eller for lægens skyld?).
•
Kend
patienters skjulte symptomregler (Man lærer at kaste op, være ked af det og
have ondt i maven når man er 3 år gammel og det hænger ved. Der er mange
mærkelige regler, men de fleste kan du se i oversigten side 113 i bogen Sårbar? Det kan du selv være).
•
Patienten
har potentielle sårbarheder og skjulte sygdoms- eller behandlingsbyrder (se
oversigt side 192 i Sårbar? Det kan du selv
være)
•
Der er ingen
kongelig vej fra patienten til personen (Det kræver tålmodighed, ærlighed
og venlighed at blive inviteret ind til personen. Man kan ikke ”komme som en
tyv om natten eller som en brysk politibetjent”, skrev en læge i 1934).
Sir Ralph Bloomfield Bonington er en læge i George Bernhard
Shaws skuespil Lægens
dilemma fra 1906 – hans lægelige
evner kommer til udtryk gennem jublende tilråb, overdreven beroligelse og
helbredelse opstå ved at den blotte tilstedeværelse af sygdom eller angst i
hans nærvær og tilstedeværelse er helt utænkelig. Selv knoglebrud skulle
mirakuløst være vokset sammen alene ved lyden af hans besnærende stemme. Sir
Ralph er yderst venlig, men er desværre også sørgeligt mangelfuld i medicinsk
viden. Én af Sir Ralphs patienter i skuespillet, Sir Patrick, er ubønhørlig:
”Enhver nar kan blive patient, men det er ikke ethvert fjols, der kan blive
læge. Der er for få gode læger”. Shaw mener at den gode læge siger til den dovne
patient at der ikke er brug for medicin, men motion og til den fattige patient siger
lægen at hun ikke har brug for medicin men en god bolig, tøj, god mad og ren
luft. Shaw mente at læger burde være uafhængige af medicinalindustrien, at de
skulle tale patientens sag og at de burde have lige dele lægevidenskabelig
skarphed og menneskelig empati. Derfor skal vi i næste blog skal vi se på
lægers uskrevne regler.
Morten Sodemann