Da jeg for nylig holdt foredrag, kom dén igen, den der
hyppigt fremsatte holdning, der både gør én træt og kampivrig på én gang: ”Hvad
skal jeg med det der patientperspektiv? Hvad skal jeg som læge bruge det til –
det forvirrer bare mit arbejde?”. Der er ingen tvivl om at sundhedsvæsnet ville
fungere superoptimalt med høj patientsikkerhed uden patienter, men de er efter
alt at dømme kommet for at blive. Bankerne forsøgte i 2013, med Danske Bank i
spidsen, at udpege en gruppe af kunder som ”tidsrøvere”, ofte kontanthjælpsmodtagere,
der skulle skræmmes væk med et gebyr på bankens services. Det er også ensomme mennesker,
som kommer i den lokale bankfilial for at få en oplevelse og en hyggesnak med den
empatiske bankassistent. Og måske kan det være mennesker, der sidst på måneden
desperat møder op for at få lidt penge på forskud. Sådan fungerer
sundhedsvæsnets populationsansvar ikke. Alligevel får man som hyppig
oplægsholder for læger og sygeplejersker det indtryk at man som ansat er i sin
gode ret til at afvise patienter, der opfattes som tidsrøvere.
Mine kolleger i Indvandrermedicinsk klinik og undertegnede har
siden vi startede i 2008, undervist over 60.000 ansatte i sundhedssektoren og i
socialsektoren, fordelt på knap 2000 foredrag over hele landet (ja, vi tæller
dem). Vi har holdt oplæg og undervist om sprog, tolkning, sygdomsopfattelser,
kronikere, sårbarhed, dobbelt diagnoser, u-forklarede symptomer, PTSD,
eksilstress, familieproblemer og smerter. Vi underviser desuden studerende på
lægevidenskab, sygeplejeuddannelsen og psykologuddannelsen. Jeg tror ikke jeg
fornærmer nogen når jeg tillader mig at sige at vi gennem de mange foredrag,
har tilegnet os en solid viden om lægers og sygeplejerskers oplevelse af
besværlige, mærkværdige og komplekse patienter.
Når vi underviser eller holder foredrag, er der er altid én
kommentar, som regel den første, der bliver fremsat: ”Vi har da bestemt ikke
tid til at tale med patienten, så hvad du have vi så skal gøre?” Eller: ”Vi har
virkelig ikke tid til at tage os af alle patienternes problemer, det må andre
gøre”.
Det interessante er, at det er en kommentar som fremkommer
uanset hvem vi underviser og hvilken alder de har. Kommentaren fremsættes
uanset om publikum er læger der lige er færdiguddannede med 1 måneds ansættelse,
speciallæger under uddannelse eller pensionsmodne overlæger med hår i ørerne. Men
det, der er det kildne problem er, at kommentaren også kommer fra studerende på
1.semester på lægestudiet og fra studerende der i 3. studieår har været på
sygehuset i klinik for første gang. For det tyder på at voksne lægers holdning
til tid og tidsrøvere ikke er en holdning, der alene opstår på grund af
vilkårene i den kliniske hverdag. Det er en holdning dem, der vælger at studere
lægevidenskab har før de starter på studiet og det er en holdning der
forstærkes, når de studerende første gang møder den kliniske hverdag og cementeres
endeligt, når de kommer ud i deres første kliniske ansættelse.
Der er ingen tvivl om at læger har travlt.
Vi arbejder under snævre rammer med udredningsret, tidsstyring og stramme retningslinjer i skabeloniserede journalsystemer med enorme dokumentationskrav. Tiden, der går med at tilfredsstille politisk-organisatorisk krav har reduceret den tid, der er tilbage til patienten. Her er det så, at kæden hopper af for os, for vi får skabt en selvopfyldende profeti, fordi vi samtidig som læger har den forhåndsforståelse at vi ikke har tid til patienten – det er ligefrem et alment accepteret mantra, så vi ender med ikke at have tid, fordi vi ikke har tid. Her bliver patienten samspilsramt af at organisationen ikke levner meget tid til dem samtidig med lægerne har som præmis at de ikke har tid.
Vi arbejder under snævre rammer med udredningsret, tidsstyring og stramme retningslinjer i skabeloniserede journalsystemer med enorme dokumentationskrav. Tiden, der går med at tilfredsstille politisk-organisatorisk krav har reduceret den tid, der er tilbage til patienten. Her er det så, at kæden hopper af for os, for vi får skabt en selvopfyldende profeti, fordi vi samtidig som læger har den forhåndsforståelse at vi ikke har tid til patienten – det er ligefrem et alment accepteret mantra, så vi ender med ikke at have tid, fordi vi ikke har tid. Her bliver patienten samspilsramt af at organisationen ikke levner meget tid til dem samtidig med lægerne har som præmis at de ikke har tid.
Hvordan løser vi det uhensigtsmæssige tidsproblem, så
patienter får den plads de fortjener?
1.
Patientperspektivet sparer tid.
Der er evidens for at læger der, sammen med patienten, tager beslutninger baseret på dennes behov, skaber mere holdbare kliniske løsninger (1). I 2 ud af 3 lægesamtaler er patientens eneste bidrag ”hmmm” – en lyd vi tolker som et samtykke, men sjældent er det (2).
Der er evidens for at læger der, sammen med patienten, tager beslutninger baseret på dennes behov, skaber mere holdbare kliniske løsninger (1). I 2 ud af 3 lægesamtaler er patientens eneste bidrag ”hmmm” – en lyd vi tolker som et samtykke, men sjældent er det (2).
2.
Fælles beslutningstagning. Patienter fortryder en
beslutning hos lægen, hvis de er usikre på hvor sikker den klinisk information
er eller hvis de bagefter får følelsen af at være blevet overtalt, eller føler
de fik ”et tilbud man ikke kan afslå” (3).
3.
Patienters modfortællinger.
Den egentlige patienthistorie forsvinder til fordel for en skabelonhistorie. Grundfortællinger om patienter (master narrativer) er ofte arketypiske og består af standard plots og let genkendelige persontyper, som gør diagnostik og overlevering nemmere. Patienter fornemmer det, men magter ofte ikke at korrigere lægen, der kommer til at handle på et svagt eller forkert grundlag. Selv den bedste medicin virker ikke på den forkerte patienthistorie. Samme gælder hvis patienten på forhånd har skeptiske holdninger, antipatier eller dårlige erfaringer, men som ikke bringes i spil (4).
Den egentlige patienthistorie forsvinder til fordel for en skabelonhistorie. Grundfortællinger om patienter (master narrativer) er ofte arketypiske og består af standard plots og let genkendelige persontyper, som gør diagnostik og overlevering nemmere. Patienter fornemmer det, men magter ofte ikke at korrigere lægen, der kommer til at handle på et svagt eller forkert grundlag. Selv den bedste medicin virker ikke på den forkerte patienthistorie. Samme gælder hvis patienten på forhånd har skeptiske holdninger, antipatier eller dårlige erfaringer, men som ikke bringes i spil (4).
4.
Vi skal lade være med at forstyrre hinanden, når
vi fintænker. I et realtime studie af stuegangslæger fandt man at læger ofte
ikke nåede at samle de ofte fragmenterede kliniske oplysninger fordi de
konstant blev forstyrret når de var i gang med det mest følsomme i lægejobbet:
den kliniske beslutningsproces (5).
5.
Det sparer tid at bruge tid.
Der er lavet meget få cost-benefit analyser (MTV’er) om hvad der bedst betaler sig ifht. Sårbare/komplekse/udsatte/multisyge patienter. Men det kan betale sig at lave analysen. Vi påviste at vi sparer indlæggelser og medicinudgifter ved at bruge tid på denne type patienter. Andre bør lave de samme analyser, så det gøres legitimt at bruge tid.
Der er lavet meget få cost-benefit analyser (MTV’er) om hvad der bedst betaler sig ifht. Sårbare/komplekse/udsatte/multisyge patienter. Men det kan betale sig at lave analysen. Vi påviste at vi sparer indlæggelser og medicinudgifter ved at bruge tid på denne type patienter. Andre bør lave de samme analyser, så det gøres legitimt at bruge tid.
6.
Man kan lære at gøre patienter lettere.
Læger, der trænes i at tilpasse information & kommunikation til patienttype føler patienterne er mindre tidsrøvende (6).
Læger, der trænes i at tilpasse information & kommunikation til patienttype føler patienterne er mindre tidsrøvende (6).
7.
Det skjulte curriculum skal frem i lyset. De
uhensigtsmæssige unoder i holdninger og patienttilgange, som studerende og
nyuddannede læger umærkeligt tilegner sig, skal diskuteres åbent under studiet
og den kliniske uddannelse (7).
8.
Stratificering af patienter.
Der er en del pilotforsøg, der viser at det frigør og omfordeler ressourcer på en mere retfærdig måde, hvis læger anvender en individuel kompleksitets- og behovsorienteret tidsallokering til patienter. Tag tiden fra de rige med mindst behov og giv den til de fattige med størst behov. Det kræver kun motivation fra lægeside.
Der er en del pilotforsøg, der viser at det frigør og omfordeler ressourcer på en mere retfærdig måde, hvis læger anvender en individuel kompleksitets- og behovsorienteret tidsallokering til patienter. Tag tiden fra de rige med mindst behov og giv den til de fattige med størst behov. Det kræver kun motivation fra lægeside.
Hvis du ikke gør noget ved tiden, så opnår du under alle
omstændigheder ingenting: Hvis du altid gør hvad du altid har gjort så får du,
hvad du altid har fået. Hvis vi hver især sidder med frustration over den
manglende tid, så udbrænder vi. Sig det i stedet højt, for dine kolleger har de
lige som dig. Vær konstruktiv tidsoptimist og løs tidsudfordringer i de
umiddelbare rammer. Der er masser af tilgivelse i det offentlige, så vær ikke
bange for at prøve små forbedringer af. Hvis du vil gøre dig selv en stor
faglig tjeneste og samtidig være patientens bedste ven, skab dig tid til at
tage dig tid til patienten – sammen med dine kolleger.
1. Simonsen LM. Framing i
distribuerede kognitive systemer: Hvordan praktikere møder patienten. :
Syddansk Universitet; 2017.
2. LeBlanc
TW, Hesson A, Williams A, Feudtner C, Holmes-Rovner M, Williamson LD, et al.
Patient understanding of medical jargon: a survey study of US medical students.
Patient education and counseling. 2014;95(2):238-42.
3. Becerra-Perez
M-M, Menear M, Turcotte S, Labrecque M, Légaré F. More primary care patients
regret health decisions if they experienced decisional conflict in the
consultation: a secondary analysis of a multicenter descriptive study. BMC
family practice. 2016;17(1):156.
4. Ehrenreich
B. Welcome to cancerland. Harper's Magazine. 2001;303(1818):43-53.
5. Chopra
V, Harrod M, Winter S, Forman J, Quinn M, Krein S, et al. Focused ethnography
of diagnosis in academic medical centers. J Hosp Med. 2018;13(10):668-72.
6. Deichmann
DvdH, Roel. How Design Thinking Is Improving Patient-Caregiver Conversations.
Havard Business Review. 2017.
7. Sodemann M. Sårbar? Det kan du selv være.
Odense Universitetshospital (gratis download (pdf format) http://ouh.dk/dwn664471):
Eget forlag; 2018.
Betway Casino Resort Hotel & Spa
SvarSletWelcome to 오산 출장안마 Betway USA | Find the 세종특별자치 출장안마 best prices on Booking.com - 남원 출장안마 compare hotel deals to book online or download the app for 전라남도 출장안마 your Android 경상북도 출장마사지 device.